De Leerklimaatscan gaat internationaal
Het internationale congres ‘Change by improvement’, georganiseerd door de Belastingdienst, vond dit jaar plaats in Scheveningen. Doel van het congres was kennisdeling tussen de Ontwikkelsamenwerking Partnerlanden. De thema’s waren Verandermanagement en ‘Leren & Ontwikkelen’. Op verzoek van de organisatie verzorgde UP de interactieve sessie: ‘Het Leerklimaat; een belangrijke basis voor positieve verandering’. Eén van de conclusies: verandering start bij degene die zich hard maken voor leercultuur. Maar dat is niet altijd makkelijk.
Onze ervaring met het uitvoeren van Leerklimaat-scans beperkte zich tot Nederland. We waren daarom direct enthousiast en best een beetje trots toen de Belastingdienst Academie ons benaderde voor een bijdrage aan het internationale congres met de vraag: “Kunnen jullie de Leerklimaatscan in een plenaire sessie verzorgen?” Daar dachten we niet lang over na. Want hoe interessant is het om te ontdekken of de scan, die we samen met de Universiteit van Twente ontwikkelden, internationaal aanslaat? En welke verschillen zouden we ontdekken? We hadden één uur voor ons verhaal. Normaal prima te doen. Maar we wilden ook hands-on aan de slag, zodat de deelnemers zo veel mogelijk takeaways mee naar huis konden nemen. En we wilden voor onszelf ontdekken of cultuurverschillen zorgen voor verschillen in de leercultuur.
Aan de slag!
Ook in de deelnemende landen woedt een ‘war for talent’. En ook zij stellen zich de vraag: “Hoe verbind ik medewerkers aan de organisatie en zorg ik dat zij zich continu aanpassen en ontwikkelen?” Helaas was er te weinig tijd om een volledige scan op alle 14 factoren te doen. Daarom beperkten we ons tot het bespreken van de vijf pijlers van de factor ‘Business Culture’:
- Gedeelde visie en doelen
- Fouttolerantie en ruimte om te experimenteren
- Samenwerken, interactie en teamwork
- Klimaat van vertrouwen
- Rol leidinggevende
Lotte de Ruiter, Adviseur Leren en Ontwikkelen – BelastingdienstAcademie
“De sessie leidde tot een prachtige en rijke conversatie over ‘vertrouwen’ binnen organisaties. Mooi dat de tool die UP learning heeft ontwikkeld helpt te detecteren waar eventuele obstakels zitten, zodat je die kunt wegnemen en zelfgestuurd leren binnen je organisatie kunt bevorderen.”
En toen sloeg de vlam in de pan…
Zodra de vragen over ‘Het klimaat van vertrouwen’ en ‘De rol van de leidinggevende’ in het vizier kwamen, barstte de discussie los. Heerlijk, omdat er prachtige vragen werden gesteld en men open en nieuwsgierig met elkaar in gesprek ging! Voor ons was het geen verrassing dat net ‘Het klimaat van vertrouwen’ en ‘De rol van de leidinggevende’ zo veel losmaakten. Want een cultuur op basis van vertrouwen en een stimulerende en coachende rol van leidinggevenden, vormen het startpunt van de ontwikkeling naar een gezonde leercultuur en een lerende organisatie. Vandaag werd bevestigd dat deze regel ook internationaal geldt.
Stuiterend van de energie liepen wij na onze sessie de congreszaal weer uit. Vol vertrouwen dat er bij de aanwezigen iets is aangewakkerd. Aangemoedigd door de moderator van de dag, die benadrukte dat zij in hun eigen land een voortrekkersrol kunnen vervullen om een gezonde leercultuur te realiseren. Precies hét doel van dit internationale congres.