Hoe je verantwoord omgaat met geld? Daar weet het Nibud alles van. Voor kwetsbare groepen ontwikkelde het een klassikale training ‘Omgaan met geld’.
Inspelen op steeds veranderende wet- en regelgeving
Gemeenten, welzijnsorganisaties en budgetcoaches bieden deze aan. Ook het Ministerie van Justitie en Veiligheid zet de training in. Gevangenen worden voorbereid op een gezonde financiële terugkeer in de maatschappij. Uit onderzoek bleek dat de training effectiever kon. En met regelmatig wisselende wet- en regelgeving is het nodig steeds de meeste actuele informatie aan te bieden. Het Nibud zette daarom een online leeromgeving op, waarin alle materialen van de cursus zijn opgenomen.
Gert-Jan van der Veen
Nibud
“Om de kwetsbare doelgroep te behoeden voor financiële problemen, richt de cursus ‘Omgaan met geld’ zich op preventie. Door de combinatie van klassikaal leren en online lesmateriaal zijn onze opdrachtgevers daar nu veel beter toe in staat.”
Kwetsbare doelgroepen kiezen zelf hoe ze leren
Uit onderzoek van gedragspsychologen blijkt dat financieel kwetsbare mensen meer betrokken zijn en het beter doen als ze zelf hebben mogen kiezen waar ze aan willen werken en wat ze daarover willen leren. Dat vroeg om een andere trainingsopzet dan klassikale trainingen met werkboeken, waarin álles over een gezonde financiële huishouding aan bod komt.
Lesmateriaal snel aanpasbaar maken
Daarnaast wilde het Nibud haar trainingen sneller aan nieuwe wet- en regelgeving aan kunnen passen. Lesmateriaal via werkboeken verstrekken die soms nog jarenlang werden gebruikt, is dan niet erg handig. Vanzelfsprekend moet het Nibud rekening blijven houden met een groot deel van de doelgroep dat minder taalvaardig is. Hoe verenigt het Nibud deze eisen in een nieuwe trainingsopzet?
Het leerconcept
Om aan bovenstaande eisen te voldoen, is de training per onderwerp in verschillende leermodules in een online leeromgeving geplaatst. Docenten kiezen samen met cursisten eenvoudig die onderwerpen die in de cursus aan bod komen, bijvoorbeeld ‘Omgaan met je administratie’. Per les is er voor de deelnemers een werkblad en een doel- & actieplan beschikbaar. Ook kunnen docenten een infosheet met uitleg over de les en een Powerpointpresentatie met achtergrondinformatie downloaden.
Wijzigingen in wet- of regelgeving vragen daarom nu slechts een aanpassing op één plek. Docenten en cursisten krijgen hierover bericht.
Het Moodle leerplatform zorgde voor efficiëntie
Na een uitgebreid keuzetraject kwam het Nibud bij Moodle en UP learning uit. Geert-Jan van der Veen hierover, “Moodle is eenvoudig in gebruik, op maat aan te passen en biedt veel mogelijkheden om door te groeien. UP heeft ons geholpen met het concept, het ontwerp, de inrichting en heeft ons getraind. Inmiddels doen we zelf het beheer. En ja, natuurlijk was het financiële plaatje voor ons ook belangrijk. Maar dat spreekt voor zich.”