Learning Tip e-Learninkje, toetsje en klaar | UP learning

Hi Learning Professional,

“Oké daar ga ik weer. Even door de e-Learning klikken en dan hóp, naar de toets. Zo, dat is ook weer afgerond!”

Is dit herkenbaar voor je collega’s? Kennisgerichte e-Learnings kunnen effectiever en fijner. Hoe? Start de e-Learning eens met een toets! Maar waarom eigenlijk?

Dit zegt de theorie

Theorie tip | UP learningEen toets die bepaalt of iemand ‘geslaagd’ of ‘gezakt’ is, noemen we een summatieve toets. Met een formatieve toets ontdekt de cursist waar hij of zij in het leerproces staat. Ook geeft het aanknopingspunten om het leerproces verder vorm te geven.

Formatieve toetsing geeft drie soorten informatie (Hattie & Timperley, 2007):

  • Feed up: Wat ga ik leren
  • Feedback: Waar sta ik nu?
  • Feedforward: Hoe kom ik verder?

 

Tip voor jouw praktijk

Start je e-Learning dus eens met een formatieve toets. De cursist weet zo waar hij of zij goed en minder goed op scoort. Zo breng je focus aan. En misschien kunnen onderdelen uit de e-Learning zelfs overgeslagen worden. Da’s nou effectief leren!

Neem na de e-Learning ook nog een, inhoudelijk vergelijkbare, summatieve toets af. Hiermee laat je de cursist zien dat hij of zij in kennis gegroeid is. Dat geeft je collega een voldaan gevoel:

“Laat die volgende e-Learning maar komen!”

Toets ze!

Mandy_van_der_Linden

Mandy van der Linden