“Oké daar ga ik weer. Even door de e-Learning klikken en dan hóp, naar de toets. Zo, dat is ook weer afgerond!”
Is dit herkenbaar voor je collega’s? Kennisgerichte e-Learnings kunnen effectiever en fijner. Hoe? Start de e-Learning eens met een toets! Maar waarom eigenlijk?
Een toets die bepaalt of iemand ‘geslaagd’ of ‘gezakt’ is, noemen we een summatieve toets. Met een formatieve toets ontdekt de cursist waar hij of zij in het leerproces staat. Ook geeft het aanknopingspunten om het leerproces verder vorm te geven.
Formatieve toetsing geeft drie soorten informatie (Hattie & Timperley, 2007):
Start je e-Learning dus eens met een formatieve toets. De cursist weet zo waar hij of zij goed en minder goed op scoort. Zo breng je focus aan. En misschien kunnen onderdelen uit de e-Learning zelfs overgeslagen worden. Da’s nou effectief leren!
Neem na de e-Learning ook nog een, inhoudelijk vergelijkbare, summatieve toets af. Hiermee laat je de cursist zien dat hij of zij in kennis gegroeid is. Dat geeft je collega een voldaan gevoel:
“Laat die volgende e-Learning maar komen!”
Toets ze!
Mandy van der Linden
Bennekomseweg 43
6717 LL EDE
T: (+31) (0)88 44 66 700
E: info@uplearning.nl
kvk: 09102364
btw: NL8074.16.769.B01
Vestiging België: www.uplearning.be
© Copyright 2023 - UP learning
Bennekomseweg 43
6717 LL EDE
T: (+31) (0)88 44 66 700
E: info@uplearning.nl
kvk: 09102364
btw: NL8127.36.382.B01
Learning Mapping
Behavioural Design
Leerklimaat
Learning Analytics
____
____