Ben je (leefstijl)coach of geef je voedingsadvies, dan is de kans groot dat je voor je opleiding of bijscholing bij Civas aanklopt: ‘de opleider voor professionals die meer willen betekenen voor anderen’. Jaarlijks verzorgen zij opleidingen voor zo’n 15.000 klanten.
Civas biedt zowel thuisopleidingen met een grote online component, als blended learning aan. Hiermee kunnen deze maatschappelijk betrokken professionals zowel hun vak leren als steeds beter worden in hun vak. Ook voor Civas is het vanzelfsprekend zich te blijven ontwikkelen. Alleen dan kan het haar klanten de beste leerervaring blijven bieden. Toen de grenzen van het in huis ontwikkelde leerplatform waren bereikt, ging Civas op zoek naar een nieuw Leer Management Systeem (LMS) en kwam uit bij Moodle en UP learning.
Met Moodle meer controle en flexibeler
Klaartje Droste, Algemeen directeur Civas, “Omdat LMS systemen zich continu ontwikkelen, werd het steeds onaantrekkelijker om dit ook in het door onszelf ontwikkelde leersysteem te blijven doen. In eerste instantie overwogen we een kant-en-klaar LMS aan te schaffen, maar na een zoektocht realiseerden we ons dat geen enkel systeem volledig aan onze wensen voldoet. Uiteindelijk zijn we via UP learning bij het open-source platform Moodle uitgekomen.
Door de uitgebreide configuratiemogelijkheden hebben we nu meer controle en zijn we een stuk flexibeler geworden. Ook kunnen we gebruik maken van een rijke verzameling van plug-ins die al zijn ontwikkeld. We profiteren van een standaardoplossing en kunnen toch met maatwerk specifieke wensen realiseren.”
“De uitgebreide configuratiemogelijkheden hebben een grote meerwaarde boven een kant en klaar LMS”
Klaartje Droste, Algemeen directeur, Civas
De leerervaring van onze klanten is flink verbeterd
“We kunnen nu ook echt interactieve content, andersoortige toetsen en opdrachten aan onze studenten aanbieden. Ook integreren we allerlei leercontent nu beter in de opleidingen, bijvoorbeeld audio visuele content. Intern is onze administratieve last wel wat toegenomen, omdat de integratie van het orderverwerkingssysteem en Moodle logischerwijs niet meteen zo ver gaat als we destijds zelf hadden ontwikkeld in ons eigen platform. Hier kunnen we nog winst behalen.”
Communicatie is essentieel voor succes
Het uitsplitsen van Civas’ eigen applicatie naar een orderwerkingssysteem en een leerplatform én vervolgens ook nog het oude naar het nieuwe migreren, bleek complex. Het ging onder andere om de migratie van gebruikersdata van ruim 30.000 studenten, meer dan 100 opleidingen in ruim 400 versies, inclusief quizvragen, documenten, afbeeldingen, behaalde toetsresultaten, studievoortgang en eindscores.
Klaartje Droste, “De migratie kostte meer tijd en inspanning dan vooraf ingeschat. De grootste les die wij daarbij hebben geleerd, is dat de communicatie tussen verschillende partijen bij zulke complexe trajecten essentieel is. We planden daarom een wekelijks overleg met de betrokken partijen in. Dit zorgde voor duidelijkheid en we konden bijsturen waar nodig. Voldoende tijd en ruimte voor overleg en afstemming is essentieel voor het slagen van dit soort complexe projecten.”
Meerwaarde voor de maatschappij
“Na livegang zijn we met UP learning verdergegaan met het aanscherpen van de inrichting en het verbeteren van de gebruikerservaring in het leerplatform. Ook hebben we onze technische kennis opgevijzeld. Het stelt ons in staat te blijven groeien. Hierdoor kunnen we onze klanten ook in de toekomst moderne en krachtige leerervaringen blijven bieden, zodat ook zij van grote meerwaarde voor de maatschappij blijven”, besluit Klaartje Droste.
Meer weten over de opleidingen die Civas biedt? Ga dan naar de website.