Veiligheid en volledigheid zijn voor KLM Catering Services belangrijke kwaliteitskenmerken bij het lossen en laden van ‘galleys’ (vliegtuigkeukens). Vanzelfsprekend dienen ook de normtijden te worden behaald. En dat vraagt om getrainde catering chauffeurs.
Virtual Reality voor een veilige en volledige ‘turnaround’
In samenwerking met KLM Catering Services ontwikkelde UP een VR-training waarbij zij zelfstandig oefenen met lossen en laden. Hierdoor is het niet nodig om voor elk vliegtuigtype een galley fysiek na te bouwen. De chauffeurs kunnen bovendien, met of zonder instructeur, locatie-onafhankelijk trainen.
“Voor trainen via VR zien wij een mooie toekomst. Dat we samen met UP hebben ontdekt hoe je slim gebruikmaakt van de kracht van VR is alleen al winst voor ons.”
VR-training voor jouw sandwich
Via de keuken, ofwel ‘the galley’, stap je het vliegtuig in. Je hoofd is bij je reisbestemming en je denkt er nog net aan om de ‘crew’ vriendelijk te groeten. Maar heb je ooit stilgestaan bij het logistieke proces dat nodig is om jou en je reisgenoten te voorzien van koffie, een sandwich en dat lekkere geurtje? Vast niet. Laat staan dat je denkt aan de medewerkers die hiervoor zorgen en hoe zij opgeleid zijn. Dat kan moderner dan je denkt: met VR.
Praktijkervaring essentieel, maar lastig te trainen
Voor catering chauffeurs is praktijkervaring essentieel om volgens de gestelde normen trolleys en containers in verschillende soorten galleys te kunnen verwisselen. En dat vereist oefening. Maar klassikale training is weinig effectief om ruimtelijk inzicht te trainen. Het nabouwen van alle lay-outs van de verschillende galleys is erg onpraktisch. Tot vandaag was het alleen maar mogelijk om het lossen en laden onder persoonlijke begeleiding in de praktijk te oefenen. Dat verandert nu.
Interactieve en realistische leerervaring
De VR-galley is een realistische virtuele trainingsomgeving bestaande uit een interactieve 3D-galley, volledig met trolleys, containers, ovens, deurtjes, positie locks en knoppen. Het lezen van de positielabels, deze vertalen naar de ruimtelijke plek in de galley én het uitvoeren van de actie, oefen je ‘als in de praktijk’. Instructie en feedback zijn gekoppeld aan de locatie en handeling. Zo licht een container op als die in de instructie wordt genoemd en verschijnt er een feedback video als je ergens een fout maakt.
Een impressie van de VR-training
De VR-training is volledig 3D en bestaat uit vijf lessen. Deze lessen vinden plaats in een galley van de Boeing 737-900. Eerst kun je aan de VR wennen en leer hoe je handelingen uitvoert en jezelf verplaatst. Animaties en visuele ondersteuning zorgen voor een bijzondere leerervaring. De laatste les is een test waarin de catering chauffeur de hele galley lost en laadt. Hier past hij of zij alle kennis uit de lessen over stuwkaartjes en bijzondere verrichtingen toe.
Directe feedback op goede en foute handelingen
Naar wens is de les zelfstandig of onder begeleiding te volgen. Feedback op goede en foutieve handelingen krijg je via video. Maar ook de trainer kan meekijken en directe feedback of extra opdrachten geven.
En jij? Als je het vliegtuig instapt, begroet je vriendelijk de ‘crew’ en heb je vanaf nu misschien wat meer aandacht voor alles wat in de galley staat.