Na een uitgebreid onderzoek naar het best passende LMS, het maken van een blauwdruk, het opstellen van de leerprocessen, het inrichten van het LMS, is het eindelijk daar. Tijd dat je collega’s ermee aan de slag gaan. Hoe zorg je dat ze het LMS met vol enthousiasme omarmen?
De belangrijkste tip die we kunnen geven, is om de eindgebruikers al vanaf het eerste moment te betrekken. Ga je organisatie in en vraag verschillende collega’s, leidinggevenden en het hoger management wat hun behoeften en verwachtingen zijn. Kijk wat op dit moment leren en ontwikkelen voor hun rol betekent en waar zij winst kunnen behalen (in ontwikkeling, tijd en gemak).
Bouw je LMS op behoeften in plaats van aannames
Betrek je collega’s vervolgens in elke fase. Van aankoopproces tot implementatie en lancering. Zo bouw je je leerplatform op basis van wensen en behoeftes in plaats van je eigen aannames. En dat is een slim idee. En dan is het grote moment daar. Hoe pak je dat aan?
Meer dan een e-mail met inloggegevens
Vaak wordt gedacht dat een e-mail met inloggegevens volstaat. Want ja, op dit LMS zitten alle collega’s te wachten. Was het maar zo eenvoudig.
Zo krijgen je collega’s zin in het LMS
Natuurlijk heb je alle collega’s voorafgaand aan de lancering al lekker gemaakt voor het LMS. Bij intrinsiek gemotiveerde collega’s zal het allemaal loslopen. Een Leerplatform dat intuïtief te gebruiken is en interessante content biedt zullen zij al gauw zien als een aantrekkelijke toevoeging op hun professionele ontwikkeling.
Helaas werkt het zo niet voor iedereen. Sommige collega’s hebben een zetje nodig. Deze 5 tips + extra beïnvloedingsprincipes helpen je op weg.
5 tips voor de lancering van je LMS
Geef je collega’s die betrokken waren bij de implementatie van je LMS voorafgaand aan de lancering een ambassadeursrol. Je eerste winst heb je dan al voor de livegang te pakken. En met de volgende vijf tips plaats je jezelf in pole position.
1. Denk ‘multichannel’
Vaak zien we dat er eenmalig een mail wordt uitgestuurd op de dag van lancering. Dan loop je het risico dat de mail niet direct aandacht krijgt en al snel uit het zicht verdwijnt. Ga eens na via welke kanalen jij je collega’s nog meer kunt bereiken. Bijvoorbeeld:
- Plaats bijvoorbeeld eens een wekelijks wisselende banner op het intranet.
- Verstuur gedurende enkele weken meerdere e-mails met wisselende boodschappen.
- Voeg een ‘call to action’ toe aan je interne e-mailhandtekening.
- Stel een ‘Veelgestelde vragen’ pagina op.
- Maak een instructievideo en voeg daar een enthousiaste gebruiker aan toe.
2. Denk ook offline
Een postercampagne niet meer van deze tijd? Nee hoor. Het kan bijzonder effectief zijn. Hang ze prominent op de werkplek, of andere verrassende plekken zoals bij het koffiezetapparaat, in vergaderruimtes of ‘de kleinste ruimte’. Wissel ze regelmatig om.
Zakt een e-mail al snel naar beneden in de tijdlijn, een poster is altijd zichtbaar. Maak het extra leuk door via Augmented Reality een inspirerende video of animatie te tonen.
3. Laat de confetti regenen
Beloningen zijn belangrijke prikkels om gedrag te veranderen. Activeert je collega zijn of haar account? Duim omhoog! Een online training voltooid? Met een enthousiast gifje geef je iemand een goed gevoel. Laat medewerkers ‘sparen’ voor hun voortgang en beloon ze direct zodra ze op een bepaald punt gekomen zijn.
4. Koester je ambassadeurs
Je hebt snel door wie de eerste en enthousiaste gebruikers zijn. Hopelijk heb je ze al gemaakt door enkele eindgebruikers bij het project te betrekken. Voeg nieuwe ambassadeurs toe aan je communicatie. Deel hun verhalen via de genoemde kanalen en methodes. Ontwikkel nieuwe learning content met ze en laat hen hun kennis delen.
5. Plan vooruit, maar niet te ver
Duurt het onboarden van nieuwe medewerkers negen maanden tot een jaar. Ook het ‘onboarden’ van je leerplatform heeft meer tijd nodig dan ‘de dag van lancering’. Maak voor de dagen, weken en maanden daarna ook alvast een actieplannetje. Zo denk je eraan om na een week een herinneringsmail te sturen aan degenen die nog niet gestart zijn. Hoe verder in de tijd, wordt je planning misschien wat minder concreet. Dat is niet erg. Vul dan gewoon een actiepunt in. Zo blijft het op je radar en behoud je ruimte om in te spelen op de actualiteit.
Door je ‘Leercampagne‘ te plannen, weet je in elk geval zeker dat je platform niet aan je aandacht ontsnapt. Communiceer over nieuwe mogelijkheden, nieuwe content en deel successen. Denk daarbij steeds na over de ‘What’s in it for me?’ voor je collega’s en hoe zij beloond worden (een compliment en aanmoediging zijn vaak al genoeg) en zichzelf kunnen belonen. Het gaat tenslotte om hun persoonlijke ontwikkeling.
Hoe je overtuigingsprincipes in kunt zetten in je communicatie? Leer van de beïnvloedingstips die je direct toe kunt passen van dé autoriteit op dit gebied, dr. Robert Cialdini.
Learning Tips
Ontvang elke twee weken een tip.
1.435 HR en L&D professionals gingen je voor.