De drie UPpers Ster, Jeroen en Marleen bezochten van 17 tot en met 20 mei de ATD2015 in Orlando, Florida. Marleen vatte hun ‘lessons learned’ samen.
Met meer dan 10.000 deelnemers van over de hele wereld is ATD hét internationale event voor Training & Development. Dit is als learning professional de manier om up-to-date te blijven, je te laten inspireren en in een open setting kennis te maken en inzichten te delen met anderen uit het vak.
“What are you hoping to get out of this conference?”
Dat was de meest gestelde vraag deze dagen. Het antwoord: ‘First and foremost’, inspiratie!
De aantallen
Vier dagen lang inspireren en informeren 300 sprekers hun 10.000 toehoorders in het grootste congrescentrum van Amerika. De eerste twee dagen doen Ster denken aan haar eerste dagen in Bangkok. Een enorme hoeveelheid mensen, een eindeloze stroom aan indrukken en keuzes, het gevoel dat je er het maximale uit wilt halen, het totaal andere vochtige en warme klimaat en niet te vergeten de jetlag. Maar al snel voelt het als de normaalste zaak van de wereld om met je badge om je nek, je Starbuckskoffie in de ene en ATD gids in de andere hand van de een naar de andere sessie te lopen.
Het 60:30:10 principe
Een Zweedse leiderschapstrainer, zelfbenoemd ATD veteraan (sinds de ’90’s) stelde met grote zekerheid dat ieder jaar gemiddeld 10% van de sessies fantastisch, 30% interessant en 60% zonde van je tijd zijn. Na afloop gaven we hem voor dit jaar gelijk. Soms baal je als een sessie al voorbij is, soms ga je halverwege brutaal op zoek naar een echt inspirerende spreker.
Motivatie boven alles
Leren is als het maken van een reis, maar je moet wel gemotiveerd zijn om op pad te gaan. Motivatie is misschien wel de meest bekende, maar ook de meest onderschatte pijler in het kader van leren. Dit werd door vele sprekers ons op het hart gedrukt. Motivatie stimuleert ‘engagement’, draagt bij aan het creëren van een leercultuur en prikkelt ons om op zoek te gaan naar antwoorden. Zonder motivatie om naar de ATD te gaan, hadden we er niets uitgehaald! Be a self-directed learner en laat je eigen motivatie spreken! Bekijk hieronder welke toppers je aanspreken. Onderaan vind je linkjes naar meer interessante informatie over hen en hun sessies.
Onze toppers
1. “Being able to find out is more important than knowing”, Sugata Mitra
Met zijn authenticiteit, warmte en intelligentie betoverde Sugata Mitra de zaal. Een staande ovatie was na afloop zijn deel. En deelnemers die na afloop naar de microfoon sprintten om als eerste een vraag te mogen stellen. Wij hadden het nog niet eerder gezien. Sugata Mitra herinnert ons eraan leren te laten gebeuren in plaats van het te maken. Uiteindelijk hebben termieten ook nooit een ‘technical engineering’ cursus gevolgd.
In de toekomst ontstaat leren meer vanuit chaos volgens Mitra. We willen iets weten en worden self-directed om die informatie te vinden via Internet. De drang om te leren zal spontaan bij lerenden ontstaan. De huidige werkgeneratie is nog niet op deze manier opgevoed, daarom moet deze geleidelijk aan meegenomen worden in deze verschuiving van het leerproces. De regie ligt bij de lerende. “De future of learning is not knowing, but being able to find out!”
2. “Understanding what’s Next in Talent: The People Cloud Futures”, Yvette Montero Salvatico
DisruptiveYvette noemt zichzelf ‘futurist’. Zonder glazenbol, maar met verrassend scherpe inzichten. Ze daagt de zaal uit, “Trends zijn niet de toekomst. Trends zijn het heden.” Ze duwen ons richting de toekomst. De kunst is echter om jezelf niet te laten duwen, maar jezelf naar jouw gewenste toekomst toe te trekken. Dit doe je door op basis van onderzoeksresultaten, data, creativiteit en intuïtie. Ontdek het snijvlak tussen trends. Creëer zo continue meerdere toekomstige scenario’s waartussen je kunt schakelen.
De ‘People Cloud’ is essentieel. In de ‘People cloud’ werkt open source talent wereldwijd samen voor meerdere organisaties tegelijk. Niet bezit maar het toevoegen van waarde is waar het om gaat.
3. “Transform Users into Contributors”, J.D. Dillon
CoyoteDillon start zijn sessie door aan te geven dat hij niets nieuws gaat vertellen. Hij raadt zelfs een aantal sessies aan die gelijktijdig plaatsvinden. Echter zodra hij van wal steekt, hangt iedereen aan zijn lippen en blijft de hele sessie zitten. Zelfs als de sessie 10 minuten langer duurt dan gepland.
“We, from Training and Development, are like the coyote from Looney Tunes.” Start Dillon zijn verhaal. “We are always trying to keep up with the Road Runner by creating our complex strategies. But we fail to admit how capable the road runner actually is and fail to best encourage him.”
Dillon propageert dat het allemaal draait om vindbaarheid, samenwerking en delen. Hij is een groot voorstander van ‘user generated content’ en adviseert om medewerkers in de organisatie te faciliteren en stimuleren. Dit onder andere door:
- zelf los te laten dat content perfect moet zijn;
- te zorgen dat je makkelijk een ander kunt helpen;
- te zorgen dat iemand zich kan profileren;
- degene die content deelt te belonen;
- de juiste structuur en tools te bieden om het delen van content makkelijk te maken.
4. Practical Usage of Social Media for Formal Learning, Dan Steer
Golden TriangleDeze spreker is eerder presentator dan spreker. Met zijn fantastische Britse accent stuitert hij door de zaal, bruisend van energie. Steer maakt de belofte van de titel van de sessie volledig waar; hij komt met geweldige tips die direct toepasbaar zijn, zoals, “Make use of the golden triangle: ask, give and thank.”
Zorg dat je bij de inzet van Social Media in je trainingen om bijdrages vraagt, hiervoor bedankt en mensen verder helpt door het geven van bruikbare tips en referenties. Let er daarnaast op dat je alleen in het klaslokaal doet, wat erbuiten niet mogelijk is. Zijn eigen sessie is volledig in overeenkomst met de adviezen die hij geeft. Een uitstekend voorbeeld van “practice what you preach”. Leg altijd eerst de focus op de doelstelllingen. Definieer daarna je leeractiviteiten; voor tijdens en na de bijeenkomst. Steer reikt hierbij een mooi prikbord met applicaties aan die je op verschillende momenten kunt inzetten. En wat je ook doet, “keep it bite-sized”.
Nieuwsgierig geworden?
Hieronder vind je links naar meer inspiratie.
Sugata Mitra
“The Granny Cloud” over hoe oma’s kinderen in India stimuleren in hun leerproces
Artikel Wired magazine over het werk van Sugata Mitra
Mitra’s TED Talk ‘School in the Cloud’
Yvette Montero Salvatico
Blog over hoe talent zich inzet in een volledige ‘connected world’.
Videopresentatie over ‘de shift’ van organisaties en medewerkers naar ‘open’, ‘flexibel’ en ‘connected’
Artikel over visie en werk van Montero Salvatico op website Truly Amazing Women
JD Dillon
ATD presentatie van JD Dillon op Slideshare
JD Dillon’s ‘Just Curious’ learning blogs