Hi,
“Zoveel te doen. Ik heb nog zoveel te doen.” De Nederlandse band Toontje Lager scoorde er in 1983 een hit mee. Heb jij ook nog zoveel te doen? Dan is de kans dat je stress ervaart groot. En dat komt omdat we niet van onafgeronde taken houden. Ze blijven maar malen in je hoofd. Maar wat heeft dat met leren te maken?
Dit zegt de theorie
De Litouwse psychologe Bluma Zeigarnik ontdekte dat we onafgeronde taken beter onthouden dan afgeronde taken. Maar het laatste wat we willen is dat je collega’s stress ervaren doordat we ze overladen met onafgeronde leertaken.
Tip voor jouw praktijk
Wil je in een e-Learning module de aandacht erbij houden? Verwerk kleine taakjes die afgerond kunnen worden. Zorg er echter op het einde voor dat een module volledig afgerond wordt. Tenzij je natuurlijk wil dat je collega direct doorgaat met leren.
Waar herken je het Zeigarnik-effect nog meer? En waar kun je het inzetten? Enne… zadel ik je nu op met een onafgeronde taak? Sorry!
Groet,
Mandy van der Linden