Data als kompas voor je leerstrategie
Je Leerplatform draait. Maar zonder goed gebruik van leerdata mis je kansen om te kunnen sturen op ontwikkeling. Hoe gebruik je leerdata om gericht bij te sturen en zichtbaar te maken wat leren oplevert?
Leerdoelstellingen definiëren
Lerende organisaties koppelen hun leerdata aan informatie uit HRM-, CRM- en financiële systemen.
Zo ontstaat inzicht in de échte waarde van leren. Want, we gaan verder dan alleen leren, en rapporteren. We helpen ook de data interpreteren. Dit doen we door de resultaten te koppelen aan de juiste business KPI’s om zo de effectiviteit van de trainingen aantoonbaar te maken.
Samen bepalen we de leerdoelen die richting geven aan die inzichten: snellere onboarding, competentieontwikkeling, hogere klanttevredenheid of een kortere time-to-market. Ook doelen als productiviteitsverbetering, minder fouten of omzetgroei helpen scherp te krijgen wat je wilt meten.
KPI’s definiëren en analyseren
Met de juiste prestatie-indicatoren (KPI’s) wordt je leerplatform een bron van waardevolle inzichten voor HR, L&D, Sales, Support, Finance en R&D. UP vertaalt leerdata naar concrete stuurinformatie voor het management:
- Samen definiëren we meetbare indicatoren en zetten technische standaarden als SCORM en xAPI om naar praktische rapportages.
- We richten dashboards in binnen Docebo of Totara die iedereen begrijpt en gebruikt.
- We integreren leerdata met bedrijfsdata via BI-tools zoals Power BI. Zo verbind je leerresultaten met gedrag, prestaties en strategische KPI’s.