Wat doe je gedurende een werkdag in de winkels van Kruidvat en Trekpleister? Aanstaande (assistent) filiaalmanagers leren met de leermodule Kassa, Kluis en Geld hoe zij de taken en verantwoordelijkheden uitvoeren. Dat proces moet veilig gebeuren, voor zichzelf, de collega’s en de klanten. De virtuele collega Lotte legt het uit.
Je virtuele collega Lotte legt het uit
A.S. Watson had al een training waarmee ze medewerkers de procedures rondom de geldstromen bijbracht, maar die was sterk verouderd en aan herziening toe. Van gedeeltelijk klassikaal en online, naar een volledige e-learning.
De rol van de doelgroep
Geldstromen optimaal beheren kan ingewikkeld zijn, omdat je al snel een informatie dump hebt. Maar het is belangrijk dat dit goed gebeurt. UP learning is met twee filiaalmanagers om tafel gaan zitten. “Doordat zij konden uitleggen wat de moeilijkheden zijn, wisten wij beter wat we wilden bouwen”, legt Mandy van der Linden uit. Zij is Lead Consultant vanuit UP learning. “De rol van de doelgroep is in deze module erg belangrijk. Zowel bij het analyseren van de leervraag en bedenken van de leerinterventie, als bij de eindcheck op de totale module waren zij betrokken.”
Kassa, Kluis en Geld
Zowel A.S. Watson als UP learning wilden het persoonlijke aspect behouden, maar hoe doe je dat als je de klassikale training eruit haalt en volledig overstapt naar een e-learning? In deze interactieve leermodule, waarin storytelling belangrijk is, loopt een nieuwe werknemer een werkdag mee met een virtuele collega, genaamd Lotte.
In slechts een half uurtje kunnen de medewerkers de training doorlopen op de computer of telefoon. Deze training is het startpunt van een groter geheel. Dankzij deze module leren zij de basis. Hierna gaan ze aan de slag in de winkel en worden zij door een ervaren collega verder gecoacht. De medewerkers volgen onder andere ook nog een training over voorraadbeheer.
Interactiviteit zorgt voor aandacht
Tussen de filmpjes door stelt de virtuele Lotte vragen. Weet jij waarom je bepaalde handelingen moet doen? Zo behoudt ze de aandacht van de lerende. Deze manier van de stof bijbrengen wordt door beide partijen geprezen. Danielle van Eeden, Digital learning and development adviseur van A.S. Watson is zeer te spreken over de afwisseling in werkvorm – de tekst, gifjes, interactieve video – en over Lotte: “iemand die je echt meeneemt. Je bent nieuw in je functie en zo voel je je dan ook.” En, vult Mandy aan: “De video’s duren nooit langer dan een minuut en zijn ook nog eens interactief. Halverwege de video wordt de kijker een vraag gesteld zodat je eerst getriggerd wordt om zelf na te denken, voordat je de informatie ontvangt. Zo blijf je betrokken bij de video en dat is heel effectief.”
Danielle van Eeden
A.S. Watson
“Ik was zeer te spreken over de afwisseling in werkvormen met de tekst, gifjes en de interactieve video met Lotte. Zij neemt je echt mee. Je bent nieuw in je functie en zo voel je je dan ook.”
“De video’s duren nooit langer dan een minuut en zijn ook nog eens interactief. Halverwege de video wordt de kijker een vraag gesteld zodat je eerst getriggerd wordt om zelf na te denken, voordat je de informatie ontvangt. Zo blijf je betrokken bij de video en dat is heel effectief.”
Mandy van der Linden, UP learning
Wat vindt de doelgroep?
Continu hielden de makers van de module de doelgroep in hun achterhoofd. Werkt dit voor hen? Kunnen zij op deze manier de materie makkelijk tot zich nemen? Zowel UP learning als A.S. Watson zijn tevreden over de module, maar hoe staat de eindgebruiker er tegenover?
“Het is een fijne e-learning. Duidelijk met de filmpjes, het wordt rustig uitgelegd. Dankzij Lotte is het goed te volgen en voel je je betrokken bij de winkel”, vertelt een medewerker die de module als een van de eersten heeft afgerond. “Bij de meeste antwoorden kreeg je ook feedback als je zelf een vraag verkeerd had beantwoord”. Een andere eindgebruiker prees de interactiviteit: “Zo blijf je wel bij de les. Net als bij de momenten tussendoor waarin wordt gevraagd of je alles begrijpt”.