Snelle online onboarding flexkrachten

Onboarding flexkrachten | Moodle case | UP learning

Wij hielpen met

  • Didactisch advies
  • Totara Learn implementatie
  • Blended Learning

Een grote internationale leverancier en dienstverlener in de technische sector vroeg haar uitzendorganisatie hun omvangrijke en uiterst gevarieerde groep aan flexkrachten sneller en beter te ‘onboarden’.

Onboarding flexkrachten | Moodle case | UP learning

Korte inwerktijd, hoge betrokkenheid

Naast een snel en effectief inwerkprogramma, stond het vergroten van de betrokkenheid van de flexkrachten voorop. Samen met de uitzendorganisatie ontwikkelde UP learning een online inwerkprogramma. Dit tot grote tevredenheid van zowel de opdrachtgever als de flexkrachten.

Al vóór de eerste werkdag ingewerkt

De uitzendorganisatie, “Onze klanten willen dat flexkrachten vanaf hun eerste dag direct inzetbaar zijn. Dat betekent dus dat zij onder andere de regels en procedures moeten kennen. Maar ook hele triviale zaken als bijvoorbeeld hun reismogelijkheden. Het met UP learning ontwikkelde online inwerktraject zorgt daar voor. Daarnaast zorgen we hiermee dat de betrokkenheid van de flexkracht bij het bedrijf enorm toeneemt. Zelfs, of misschien wel omdat, het inwerken nog voor de eerste werkdag start. De flexkrachten komen daarom met veel meer zelfvertrouwen naar hun eerste werkdag.”

Digitale Buddy neemt de flexkracht aan de hand

Leonie Vos, consultant bij UP learning. “Het online inwerktraject bevat zo’n beetje alles wat de flexkracht nodig heeft. Een digitale Buddy neemt hen aan de hand en vertelt alles over de organisatie: van geschiedenis tot werkcultuur. Ook staat de Buddy stil bij de werkzaamheden en het belang van veiligheid. Daarnaast is er aandacht voor de plek waar je moet parkeren, hoe je met je OV de locatie bereikt en wat je kunt verwachten op je eerste werkdag. Met een toets sluit de flexkracht het inwerktraject af. Zo weet hij zeker of hij alles begrepen heeft.”

Het effect van deze aanpak is dat flexkrachten vanaf hun eerste dag vrijwel direct inzetbaar zijn. Ze kennen de regels en procedures en weten wat ze moeten doen. Daarnaast voelen ze zich welkom in een al enigszins bekende omgeving.

Onboarding flexkrachten | Moodle case | UP learning

Leonie Vos
UP learning

“Het online inwerktraject bevat zo’n beetje alles wat de flexkracht nodig heeft. Een digitale Buddy neemt hen aan de hand en vertelt alles over de organisatie: van geschiedenis tot werkcultuur.”

De theorie van onboarden

Het strategische proces van informeren, trainen en coachen van nieuwe medewerkers heet Onboarding. Voor effectief onboarden is het belangrijk om de juiste activiteiten op het juiste moment te doen. Wie kent niet de eerste werkdag die volledig werd opgeslokt door het regelen van administratieve zaken, een rondje langs hordes nieuwe collega’s, het kopieerapparaat, de koffiecorner en het doorspitten van Powerpoint presentaties? Veel van deze activiteiten kunnen al voor de eerste werkdag plaatsvinden. Een volledig onboardingtraject duurt gemiddeld 90 dagen. Het is belangrijk dat het onboardingtraject aansluit bij de strategische doelen van de organisatie. Wat gaat de medewerker aan deze doelen bijdragen?

Sneller effectief

Met goede onboarding zijn nieuwe medewerkers sneller effectief. Zij kennen de organisatie en bouwen sneller een netwerk op. Deze betrokkenheid maakt dat medewerkers trots zijn op hun organisatie en een promotor naar buitenstaanders. In dit specifieke traject voor flexkrachten, adviseerde UP learning een sterke focus op online activiteiten voorafgaand aan de eerste werkdag. Hoe een onboarding traject eruitziet, kan per situatie verschillen. Zo zijn er situaties waarbij een ‘blended aanpak’ met een mix van online en face-to-face activiteiten beter geschikt is. Ook kan de doorlooptijd variëren, bij wijze van spreken van één dag tot 90 dagen of langer. Het beoogde doel is altijd leidend.

Vrijblijvend advies? Doen!

Ook een slimme leeroplossing? We adviseren je graag. Zonder verplichtingen. Afgesproken!

Ster Hutten | UP learning
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf up-to-date

Met onze nieuwsbrief brengen we je 4-6x per jaar op de hoogte van trends, ontwikkelingen en gratis workshops over (online) leren.