In ramp- en conflictgebieden gaat de primaire zorg uit naar het redden van mensen en het zorgen voor voedsel, onderdak en gezondheidszorg. Uit onderzoek van de Verenigde Naties blijkt dat er naast deze basisbehoeften, ook behoefte is aan het veiligstellen van cultureel erfgoed.
Unesco leidt ‘cultural first aiders’ op
Archieven, monumenten en culturele objecten hebben niet alleen economische en historische waarde, maar vormen ook een belangrijke houvast voor de getroffen gemeenschappen. Het erfgoed is onlosmakelijk verbonden met hun identiteit. Daarom organiseert de internationale organisatie ICCROM in samenwerking met partners wereldwijd trainingen om erfgoed te leren redden. De deelnemers maken als cultural first aiders deel uit van een wereldwijd netwerk dat opereert in het kader van het Unesco Haags Verdrag (te herkennen aan de blauw witte schildjes).
“Dankzij de ondersteuning en bijdrage van UP learning kon de Nederlandse Unesco Commissie deze digitale leeromgeving met de grote diversiteit aan functionaliteiten realiseren.”
First Aid to Culture
Het 60-jarig bestaan van dit verdrag was voor de Nederlandse Unesco Commissie aanleiding om de internationale training in Nederland te organiseren. Twintig deelnemers uit onder meer Bhutan, Cambodja, Haïti, Afghanistan en Syrië waren vier weken in Nederland om alles te leren over het evacueren, stabiliseren en registreren van erfgoed. Daarnaast leerden ze over de do’s en don’ts van opereren in een humanitaire crisis en hoe ze in eigen land een team van cultural first aiders kunnen opzetten.
‘Moodle Culture Cannot Wait’ breed ingezet
De vierweekse training is erg hands-on. Tegelijkertijd is het onmogelijk om alle gedeelde informatie te beperken tot deze periode. Daarom ontwikkelde de Nederlandse Unesco Commissie in samenwerking met UP learning een op Moodle gebaseerde ‘Culture Cannot Wait’ leeromgeving. Deze digitale leeromgeving werd gebruikt om alle praktische informatie over de training te delen. Daarnaast was het een belangrijke educatieve tool. Moodle bevat de pre-course reading materials, opdrachten en een forum. Trainers plaatsten alle presentaties en lesmateriaal in Moodle, zodat deelnemers ook bij terugkomst toegang hadden tot de noodzakelijke documentatie. Dat Moodle ook na de training een waardevolle bron van informatie is, blijkt uit het voorbeeld van Balkan Care. Twee deelnemers organiseerden naar aanleiding van de training in Nederland een regionale workshop voor erfgoedredders in Albanië, Bosnië en Servië. In de voorbereiding van de regionale training was Moodle onmisbaar.
Foto’s:
© Nederlandse Unesco Commissie