Als kind gaat zelfsturend leren vanzelf. Zijn we dat als volwassene verleerd?
En dat terwijl medewerkers die zelfsturend leren heel hard nodig zijn. Het zit in onze natuur: zelf sturing geven aan leren, je verdiepen in zaken die je interesseren. Toch is het landschap van leren en ontwikkelen hier vaak niet op ingericht en worden onze creativiteit en initiatieven zelfs op jonge leeftijd vaak al snel afgeleerd. Denk bijvoorbeeld aan kleurplaten die wel binnen de lijntjes moeten worden ingekleurd, of tekeningen die niet kloppen met de werkelijkheid. Funest voor je initiatief en creativiteit.
Met plezier verzuren
Het kan ook anders. Zo begon ik op vierjarige leeftijd met zwemmen. Na het behalen van mijn A en B diploma, begon ik bij de plaatselijke zwemclub met twee uur trainen per week. En hoewel ik heus niet altijd zin had om ‘heen en weer’ te zwemmen, zette ik door. Na verloop van tijd kreeg ik steeds meer plezier in het trainen. Mijn trainingen breidden zich uit van twee naar uiteindelijk zestien uur per week. In de ochtenden voordat ik naar school ging en vanuit school zo weer verder. Ik was intrinsiek gemotiveerd om te leren, mij te ontwikkelen, nieuwe doelen te stellen en mijzelf uit te dagen. Mijn coach stimuleerde mij door mijn ontwikkelingen te volgen, bij te schaven en te laten floreren. Hij coachte me in het verleggen van mijn grenzen, verzorgde technische tools, zoals onderwateropnamen en lactaatmetingen om mijn ontwikkeling te perfectioneren. Een proces dat ik alleen niet had gekund. Maar dankzij een flinke portie motivatie, doorzettingsvermogen, support van medezwemmers en coach leidde dat wel tot meerdere successen. Zelfsturend leren pur sang! Ik had de regie over mijn ontwikkeling. Met talent alleen word je misschien een goede zwemmer, maar nooit een kampioen. En je staat niet alleen in dat proces. Mijn coach en medezwemmers had ik heel hard nodig. Al klinkt het als een cliché, de praktijk wijst uit: alleen kom je ver, samen kom je verder!
Zelf staat niet voor alleen
Het thema zelfsturend leren – ofwel self-directed learning (SDL) – intrigeert me. Je hebt actieve voorstanders, maar ook veel kritiek. Ik denk dat dit voornamelijk voortkomt uit het feit dat iedereen iets anders verstaat onder zelfsturend leren. Wanneer je er de literatuur op naslaat, zijn er verschillende definities te vinden. Naar mijn mening zit het stukje ‘zelf’ in zelfsturend leren in het zélf de regie hebben en nemen over je eigen leren en ontwikkelen. Maar zelf staat niet voor alleen. Ik zie het als een manier om een individu in zijn kracht te zetten, om intrinsieke motivatie en innerlijke passie te laten ontwaken en vervolgens te coachen, zoals tijdens mijn zwemcarrière gebeurde. Toch liggen de meeste bedrijfsculturen en leerinterventies vaak nog ver weg van deze manier van leren.
Zelfsturend Leren leidt tot meer omzet en gelukkigere medewerkers
En dat laatste is één van de belangrijkste redenen waarom volwassenen steeds meer afleren om hun leren en ontwikkeling op de werkvloer zelf te sturen. Het is ook lastig. Kaders loslaten, vertrouwen in elkaar hebben, misschien zelfs om te achterhalen wat je precies wilt. Daarnaast is er vaak een cultuurverandering mee gemoeid. Door samen doelen te stellen binnen een organisatie en deze ook te verwezenlijken, kun je de eerste stappen zetten: gedreven vanuit passie, motivatie en doorzettingsvermogen. Een proces dat begint bij geloof en als het lukt… Dan zal je zien dat medewerkers gemotiveerder en meer betrokken zijn, zich sneller ontwikkelen en bereid zijn om die extra stap te zetten voor de organisatie. Organisaties zullen dat steeds meer nodig hebben, die zelfsturing in leren. Snelle veranderingen op de arbeidsmarkt, concurrentie van andere bedrijven en een steeds grotere focus op efficiëntie vragen om flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Daarnaast blijkt uit verschillende onderzoeken dat organisaties die het principe van zelfsturend leren op de goede manier toepassen beter presteren, meer omzet draaien en gelukkigere medewerkers hebben.
Meet waar jouw organisatie staat
Bij UP learning zijn ze al een tijdje overtuigd van deze voordelen. Des te meer reden om een samenwerking aan te gaan met de Universiteit Twente, waar dit thema een belangrijk onderwerp is binnen opleiding en onderzoek. Uit dit samenwerkingsverband ben ik voortgekomen. In samenwerking met dr. M.D. Endedijk houd ik mij bezig met het ontwikkelen van een meetinstrument, dat in kaart brengt waar jouw organisatie staat in het proces van zelfsturing in leren. Het geeft naast een stukje inzicht ook concrete handvatten. Het meetinstrument is de technische tool die je helpt de bedrijfscultuur zo in te richten dat zelfsturing in leren kan floreren. Door samen doelen te stellen binnen een organisatie en deze stap voor stap te verwezenlijken. Je kunt immers niet van de een op andere dag een ‘topsporter’ zijn in zelfsturend leren.
Nieuwsgierig geworden naar mijn onderzoek?
Volg mij op LinkedIn. Weten hoe jouw organisatie ervoor staat of meer willen weten over dit onderwerp? Neem dan direct contact op. Bronnen:
- Ellinger, A. D. (2004). The concept of self-directed learning and its implications for human resource development. Advances in Developing Human Resources 6(2), 158-177.
- Park, S. (2008). Self-Directed Learning in the Workplace. Paper presented at the academy of Human Resources Development International Research Conference in the Americas, Panama City, FL.
- Towards Maturity (2015). Embracing change: Improving performance for businesses, individuals, and the L&D team. Verkregen van: towardmaturity.org/article/2015/11/05/embracing-change-improving-performance-benchmark/