De Onboarding van je Leerplatform

Lidl | Totara case | mock up | UP learning

Welkom, dit is je werkplek en dit zijn je collega’s. Succes! Om nieuwe medewerkers goed in te werken, stel je toch een iets ander Onboarding programma samen dan dat. Maar hoe zit dat eigenlijk bij de ‘onboarding’ van je Leerplatform? Volsta je met een mailtje: “Ons nieuw Leerplatform staat klaar, hier zijn je inloggegevens. Succes ermee.” Vast niet. Maar wat dan wel? We geven je 5 tips.

En dan is het feestelijke moment daar

Weken, zo niet maanden denk je na over leerprocessen, leerdoelen, content, workflows, blended learning trajecten, systeemintegraties, veiligheid en wat er allemaal nog meer nodig is om van je Learning Management Systeem (LMS) of Learning Experience Platform (LXP) een succes te maken. En dan is het feestelijke moment daar. De inrichting is klaar, alles werkt en er zijn al best een aantal mooie cursussen ontwikkeld. De gebruikers kunnen erin. Oh ja. De gebruikers. Die moeten nog geïnformeerd worden.

“We sturen ze een e-mail met de inloggegevens, organiseren een klassikale knoppentraining en zorgen dat managers in hun 1:1 gesprekken aandacht aan het platform besteden. Ben ik nog wat vergeten? Oh ja. Het is ook wel handig als iedereen Chantal of Jos kan bellen als er vragen zijn.”

Was het maar zo eenvoudig…

Overtuigingstechnieken

Weten hoe iets moet, wil nog niet zeggen dat je het doet. Onbewust gaan we op zoek naar de ‘What’s in it for me’.  “Wat schiet ik er mee op?”, vragen we onszelf af. Dan werkt het altijd goed als een specialist, een vriend of een groep een aanbeveling doet. Zoals de ‘witte jas’ van de reclame die specifieke tandpasta adviseert. Of de buurman die dezelfde smaak heeft als jijzelf en zegt dat je die ene voorstelling echt moet gaan zien. Of ‘meer dan 12.345 bezoekers scoorden dit verblijf met gemiddeld een 9.2.’, zegt de website tegen je. Zie deze overtuigingstechnieken* maar eens te negeren.

Een verplicht nummertje voor de baas?

Bij intrinsiek gemotiveerde collega’s gaat het bijna als vanzelf. Een Leerplatform dat intuïtief te gebruiken is en interessante content biedt zullen zij al gauw zien als een aantrekkelijke toevoeging op hun professionele ontwikkeling. Maar zo werkt lang niet voor iedereen. Er zijn genoeg collega’s die een zetje nodig hebben. Meestal is dat de grootste groep. En een zetje moet een flinke duw worden als het platform alleen maar voorziet in saaie verplichte nummertjes. ‘What’s in it for the boss?’, is nu eenmaal veel minder sterk dan ‘What’s in it for me?’.

5 tips voor de lancering van je LMS

Denk dus op tijd na over de introductie van een Leerplatform bij je collega’s. Beter nog. Betrek enkele eindgebruikers bij de inrichting van het systeem en laat ze meedenken over de lancering en uitrol. Nog voor de livegang heb jij je eerste winst al te pakken. En met de volgende vijf tips plaats je jezelf in pole position.

Denk ‘multichannel’…

Vaak zien we dat er eenmalig een mail wordt uitgestuurd op de dag van lancering. Dan loop je het risico dat de mail niet direct aandacht krijgt en al snel uit het zicht verdwijnt. Ga eens na via welke kanalen jij je collega’s nog meer kunt bereiken. Plaats bijvoorbeeld eens een wekelijks wisselende banner op het intranet. Verstuur gedurende enkele weken meerdere e-mails met wisselende boodschappen. Voeg een ‘call to action’ toe aan je interne e-mailhandtekening. Maak linkjes naar het lanceringsbericht, faq’s, een instructievideo of een video van een enthousiaste gebruiker, de chatpagina, enzovoort.

…en denk ‘offline’

Een postercampagne niet meer van deze tijd? Nee hoor. Het kan bijzonder effectief zijn. Hang ze prominent op de werkplek, of andere verrassende plekken zoals bij het koffiezetapparaat, in vergaderruimtes of ‘de kleinste ruimte’. Wissel ze regelmatig om. Zakt een e-mail al snel naar beneden in de tijdlijn, een poster is altijd zichtbaar. Maak het extra leuk door via Augmented Reality een inspirerende video of animatie te tonen.

Gamify

Past het bij de cultuur van je organisatie, voeg dan prikkels toe die door gamification worden opgeroepen. Een beloning wanneer je je account voor een bepaalde datum activeert. Bij voltooiing van een online training, een scorebord op basis van voltooide activiteiten of behaalde doelen. En denk aan de ‘confettiregen’. Hele kleine beloningen als ‘je bent goed bezig’ of een duimpje geven de medewerker een goed gevoel.

Koester je ambassadeurs

Je hebt snel door wie de eerste en enthousiaste gebruikers zijn. Misschien heb je ze al gemaakt door enkele eindgebruikers bij het project te betrekken. Vraag hen ambassadeur voor ‘leren en ontwikkelen’ in het algemeen en het leerplatform in het bijzonder te worden. Deel hun verhalen via de genoemde kanalen en methodes. Ontwikkel nieuwe learning content met ze en laat hen hun kennis delen. Blijf alert op nieuwe ambassadeurs. Zo verspreiden ze zich als een olievlek over de organisatie.

Plan vooruit

Duurt het onboarden van nieuwe medewerkers negen maanden tot een jaar. Trek ook voor het ‘onboarden’ van je leerplatform meer tijd uit dan ‘de dag van lancering’. Maak voor de dagen, weken en maanden daarna ook alvast een actieplannetje. Hoe verder weg is dat misschien wat minder concreet, maar door je ‘Leercampagne‘ te plannen, weet je zeker dat je platform niet aan je aandacht ontsnapt. Communiceer over nieuwe mogelijkheden, nieuwe content en deel succes stories. Denk daarbij steeds na over de ‘What’s in it for me?’ voor je collega’s. Het gaat tenslotte om hun persoonlijke ontwikkeling.

*Welke overtuigingstechnieken van Cialdini zet jij in?

Meer impact met je Leeroplossing?

Wij adviseren je geheel vrijblijvend.

Ster Hutten | UP learning
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf up-to-date

Met onze nieuwsbrief brengen we je 4-6x per jaar op de hoogte van trends, ontwikkelingen en gratis workshops over (online) leren.