Het Nederlandse Zeeman is een Europese retailer, gespecialiseerd in de verkoop van betaalbare kleding en huishoudelijke producten. Met haar kenmerkende waarden: eigenzinnig, zuinig en betrokken, laat ze inmiddels in 8 landen jaar op jaar indrukwekkende groeicijfers zien.
De ambitieuze retailer Zeeman groeit jaar op jaar. Het breidt zowel het aantal landen waarin het actief is, als het aantal winkels steeds verder uit. Om haar ambities te kunnen realiseren, ging Zeeman op zoek naar een manier om haar kenmerkende cultuur en werkprocessen eenduidig internationaal uit te kunnen rollen.
Daarvoor ontwikkelde Zeeman een nieuwe en kristalheldere visie op leren: leren is voor iedereen, moet toegankelijk zijn en moet bijdragen aan de performance in de praktijk. Daarnaast moet er een veilige leeromgeving zijn en hebben leidinggevenden een belangrijke rol. Het klassikaal en lokaal opleiden van haar medewerkers paste niet bij deze visie.
De stap naar online leren werd onvermijdelijk
Het doel: een digitale leeromgeving creëren die aansluit bij de waarden en cultuur van Zeeman, zorgt voor operationele efficiëntie bij zowel het Servicekantoor, in het Distributiecentrum en Transport als bij de winkels, en een verbetering van de medewerkerstevredenheid.
Groeicijfers in twee jaar
De impact van de overstap van klassikaal naar online leren met het Totara leerplatform, is groot. De resultaten laten zien hoe Zeeman met succes een leeromgeving heeft gecreëerd die naast kosteneffectief ook toegankelijk is. Totara levert een belangrijke bijdrage aan de professionele ontwikkeling en tevredenheid van de medewerkers. Daarnaast versterkt het de bedrijfscultuur. De indrukwekkende groeicijfers laten dat ook zien.
+26% gebruikers (2019-2023)
+43% online workshops (2021-2023)
+130% gevolgde cursussen (2022-2023)
Learn@Zeeman
In samenwerking met UP learning introduceerde Zeeman in 2019 het Totara leerplatform. Intern kreeg het de naam: Learn@Zeeman. Totara zorgt ervoor dat Zeeman haar visie op leren waar kan maken. Het leerplatform geeft hen de ruimte om diverse leeroplossingen aan de diverse doelgroepen aan te bieden.
Nagenoeg alle klassikale trainingen werden overgezet naar online cursussen in Totara. Hiermee werd ‘leren’ bereikbaar voor iedereen. Een goed voorbeeld daarvan is dat collega’s niet langer gebonden zijn aan de klassikale trainingen in hun regio. Dankzij het online platform kunnen zij nu landelijk met en van elkaar leren en hun kennis delen. Het bespaart hen veel reistijd en Zeeman reiskosten. En dat geldt nog eens extra voor de grote landen zoals Duitsland, Frankrijk en Spanje.
Onboarding bij Zeeman
Deze animatie maakt deel uit van de Onboarding campagne.
(tekst loopt door onder animatie)
Team Learning & Development Europe over leren en ontwikkelen bij Zeeman
Kitty Mudde – Manager Learning & Development Europe – Zeeman
“Tot 2019 zijn we altijd sterk geweest in het klassikaal trainen met door onszelf ontwikkelde trainingen, leertrajecten en trainers. Inmiddels hebben we leren en ontwikkelen voor iedereen mogelijk en toegankelijk gemaakt wat zorgt voor een uniforme groei in kennis en vaardigheden.”
Mobile first strategie
Zeeman koos voor een ‘mobile first’ strategie. De primaire focus lag in eerste instantie bij het onboarden van nieuwe medewerkers in de winkels. De retailer startte met een innovatief nieuw pre-boarding en onboarding-programma, waarbij de eerste kennismaking ook via Augmented Reality plaatsvond. Inmiddels is het onboarding aanbod uitgebreid met een op de doelgroep gericht Onboarding-programma voor nieuwe collega’s op het Servicekantoor, in het Distributiecentrum en bij Transport.
Dankzij de in 2023 geïntroduceerde mobile app in combinatie met Totara 17, is het nu ook mogelijk om het aanbod van cursussen, naast online, ook offline te volgen. Het persoonlijke dashboard in de app geeft de medewerkers een helder overzicht van hun cursusvoortgang.
Het Totara leerplatform brengt alles samen
Het leerplatform stelt Zeeman in staat de hele ‘employee journey’ op het gebied van leren en ontwikkelen vorm te geven. Daarvoor is Totara inmiddels in ieder land waarin Zeeman werkzaam is, aangevuld met diverse praktijkgerichte online workshops en een uitgebreide catalogus van microlearnings. Deze microlearnings zijn in Totara geïntegreerd met de cursusbibliotheek van GoodHabitz. Het stelt Zeeman in staat het leren te diversifiëren en personaliseren.
Op tijd gecertificeerd
Ook heeft Zeeman ook haar certificeringsprocessen, zoals voor bedrijfshulpverlening (BHV), Privacy en GDPR (AVG) aanzienlijk verbeterd. In de nieuwe digitale leeromgeving kunnen eindgebruikers nu eenvoudig zien wanneer ze zich moeten hercertificeren. Dit vormt een significante vooruitgang ten opzichte van de vroegere situatie, waarin medewerkers minder goed op de hoogte waren van hun certificeringsstatus.
Borgen van de Zeeman waarden
Eigenzinnig, zuinig en betrokken, daar staat Zeeman voor. Totara helpt deze waarden in de organisatie te verankeren. Het onboarding-programma dat daarin cruciaal is, is inmiddels door meer dan 4.000 medewerkers in 8 landen en 5 talen succesvol doorlopen. Het programma zorgt voor een snellere operationele inzetbaarheid van nieuwe medewerkers, verbeterde klantenservice en een toename in omzet.
Uniformiteit in kennis en vaardigheden
Het Totara platform maakt het voor Zeeman eenvoudig om het cursusaanbod te standaardiseren en te zorgen voor een consistente kennisbasis over alle landen en winkels. Medewerkers worden aangemoedigd om hun kennis voortdurend bij te werken en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Zij worden pro-actief vanuit Totara geïnformeerd om hun certificeringen up-to-date te houden.
Lagere kosten, hogere tevredenheid
Door de overstap naar het Totara leerplatform bespaart Zeeman kosten voor trainers, reizen en de locatie. Ook het onderhoud van het lesmateriaal in 5 talen verloopt aanzienlijk efficiënter dan voorheen. Printwerk en de distributie daarvan, is dankzij Learn@Zeeman overbodig geworden.
Het platform vergrootte de toegankelijkheid van de trainingen en de mogelijkheid voor de Zeeman- medewerkers om hun leertraject zelf te beheren. Hierdoor is ook de medewerkerstevredenheid toegenomen.