e-Learning, de complete gids

5 Tips voor je Leerplatform | Header image | UP learning

Inhoudsopgave

e-Learning is een breed begrip. Daarom vind je op deze pagina wat e-Learning is, welke vormen er zijn zoals AR, animaties en (interactieve) video. Ook vind je een lijstje met de meest populaire authoring tools om e-Learning te ontwikkelen.

Verder geven we voorbeelden. Kijk hier als je net als hen e-Learning op maat wil laten maken.

Scroll verder of klik in de inhoudsopgave op een van de linkjes en vind direct wat je zoekt.

Introductie e-Learning

In dit hoofdstuk kom je alles te weten over wat e-Learning is. Hoe effectief is het? Daarnaast geven we praktische voorbeelden over hoe andere organisaties e-Learning inzetten.

Vilans | e-Learning | Interactieve video | UP learning

Wat is e-Learning?

e-Learning, ook wel elektronisch leren genoemd, verwijst naar een breed scala aan onderwijs- en trainingsmethoden die gebruik maken van digitale technologieën. Het is een vorm van leren die gebruik maakt van elektronische media. Denk aan computers, internet en mobiele apparaten. Allemaal met als doel om leerinhoud te leveren.

e-Learning kan variëren van simpele online cursussen tot geavanceerde, interactieve simulaties en virtuele omgevingen. Het kan worden gebruikt om verschillende soorten kennis en vaardigheden aan te leren. Denk aan basisvaardigheden zoals bij het inwerken van nieuwe medewerkers (onboarding) tot onderwerpen zoals wet- en regelgeving (compliance), werkmethodes, omgaan met apparatuur, veiligheid, klantgerichtheid etcetera. 

Voorbeelden / use cases e-Learning

Weten wat e-Learning voor je organisatie kan betekenen? Lees hier drie voorbeelden.

PLUS retail | e-commerce case | UP learning

e-Learning voor het verzamelen van orders, thuisbezorgen en het PLUS ophaalpunt.

DMG | e-Learning Interactieve Video | UP learning

Leer de kernwaarden van De Mandemakers Groep via een interactieve video.

AS Watson | e-learning | Volle schappen | UP learning

Van klaslokaal naar ‘mobile learning’ voor de medewerkers van Trekpleister en Kruidvat.

Welke vormen van e-Learning zijn er?

Hieronder volgt een greep van de verschillende vormen van e-Learning die je in kunt zetten. Afhankelijk van je vraag, kun je ze ook combineren om bijvoorbeeld de impact van een e-Learning module te vergroten.

Danielle van Eeden | A.S. Watson

Danielle van Eeden
A.S. Watson

“Ik was zeer te spreken over de afwisseling in werkvormen met de tekst, gifjes en de interactieve video met Lotte. Zij neemt je echt mee. Je bent nieuw in je functie en zo voel je je dan ook.”

Naar de A.S. Watson case: Kassa, Kluis en Geld

AR maakt van leren een beleving

Ontdek wat je met Augmented Reality kunt doen. Scan de code met je mobiel of klik als je al op je mobiel zit.

Voordelen e-Learning. Welke zijn dat?

Hieronder vind je de belangrijkste voordelen van e-Learning voor je organisatie:

Kostenbesparing

e-Learning kan kosten besparen. Vermijd kosten voor fysieke trainingsruimtes, lesmateriaal (drukken, distribueren, aanpassen), reizen, een lagere productiviteit (minder arbeidstijd), een trainer enzovoort.

Flexibiliteit

Cursisten hebben de mogelijkheid om te leren op hun eigen tempo en in hun eigen tijd. Dit geeft hen de flexibiliteit om hun training af te stemmen op hun persoonlijke schema’s en behoeften.

Toegankelijkheid

e-Learning kan overal en altijd worden benaderd. Meestal is een internetverbinding nodig, maar het kan eventueel ook zonder. Dit betekent dat deelnemers vanuit elke locatie toegang hebben tot de training. Ook handig als collega’s op verschillende locaties werken.

Consistente en uniforme opleiding

e-Learning kan zorgen voor een consistente en uniforme leerervaring voor alle deelnemers, ongeacht waar ze zich bevinden. Dit zorgt ervoor dat alle medewerkers dezelfde kennis en vaardigheden kunnen leren. En dat draagt bij aan een betere kwaliteit en consistentie van het werk dat ze uitvoeren.

PLUS retail | e-commerce case | UP learning

Interactiviteit

Leeroplossingen kunnen interactief zijn en deelnemers betrekken bij de leerervaring. Interactieve elementen, zoals quizzes, games en simulaties, houden de aandacht van deelnemers vast en motiveren om verder te leren.

Snellere leerresultaten

e-Learning kan zorgen voor snellere leerresultaten omdat deelnemers het materiaal kunnen doornemen op hun eigen tempo. Ze concentreren zich op de onderwerpen waar ze meer moeite mee hebben. Ook verdoen ze zo minder tijd met wat ze al weten.

e-Learning kan voor de organisatie / trainer efficiënter zijn. Bijvoorbeeld omdat het minder tijd kost om deelnemers in te plannen en minder tijd om de training zelf te geven. Dit betekent dat er meer tijd over is voor andere taken en projecten.

Over het algemeen kan e-Learning dus een zeer effectieve en efficiënte manier zijn om te leren. Het kan echter ook uitdagingen met zich meebrengen. Gebrek aan persoonlijk contact en feedback van instructeurs bijvoorbeeld. Daarom is het belangrijk om deelnemers gemotiveerd en betrokken te houden. De juiste leerstrategieën en -hulpmiddelen zorgen daarvoor. e-Learning is dan effectief en blijft aantrekkelijk voor je doelgroep.

Learning Tips

Ontvang elke twee weken een tip.
1.435 HR en L&D professionals gingen je voor.

e-Learning authoring tools

Dit zijn enkele veelgebruikte interessante authoring tools om je e-Learning mee te ontwikkelen.

Daarnaast worden steeds vaker AI-tools ingezet om hulp te bieden bij het ontwikkelen. In de AI e-Learning en LMS startgids, hebben we er een aantal voor je op een rijtje gezet.

Zelf e-Learning maken of uitbesteden?

In dit hoofdstuk leggen we uit welke stappen je moet doorlopen bij het ontwikkelen van een goede e-Learning. Ook behandelen we de meest voorkomende valkuilen en risico’s zijn en de voordelen van online leren.

Maak je e-Learning in 4 stappen

Stap 1 – Baken het probleem af

Om succesvol een e-Learning oplossing te ontwikkelen, is het belangrijk om het (business) probleem goed te definiëren. Naast impact op de doelgroep wil je ook andere belanghebbende (stakeholders zoals leidinggevenden) meenemen.

Sparringsessies en designsprints met de doelgroep en stakeholders helpen hierbij. Zorg ervoor dat zij (enigszins) betrokken worden bij de ontwikkeling van de e-Learning. Dat creëert draagvlak.

Een gezamenlijke visie en doel zijn daarbij belangrijk. Dat zorgt voor een effectieve en duurzame oplossing die past bij de doelstellingen en behoeften van de organisatie.

Stap 2 – Kies een geschikte didactische methode

Niet alle leeroplossingen zijn even effectief om het kennisniveau of het gedrag van medewerkers te veranderen. Hoewel er vaak voor traditionele e-Learningmethoden wordt gekozen, zijn er soms andere digitale methoden die veel effectiever blijken te zijn. Zo kunnen bijvoorbeeld interactieve video’s of games een meer boeiende en betrokken leerervaring bieden dan traditionele e-Learningmodules.

Interactieve e-Learning

Interactieve video’s en games betrekken de kijker actief bij het leerproces door middel van vragen, quizzen en oefeningen. Door het maken van keuzes, beïnvloed de lerende de uitkomst van de video of game. Dit maakt het leren en effectiever. Door interactiviteit blijft de aandacht langer vastgehouden, wordt de informatie beter onthouden en verhoog je de motivatie om te leren.

Maatwerk e-Learning | Online Leeroplossingen en LMS | UP learning

Stap 3 – Ontwikkelen van de inhoud

Bij het ontwikkelen van een online leeroplossing is het belangrijk om verschillende leertheorieën en leerervaringen mee te overwegen. Relevantie vergroot de effectiviteit. Kijk dus eerst naar de doelgroep en de gewenste uitkomsten. Kies daarnaast de juiste didactische werkvormen. Enkele voorbeelden van leertheorieën zijn behaviorisme, cognitivisme en constructivisme. Met interactieve leerstrategieën zoals interactieve video’s, game based learning, discussies of simulaties kun je je leerdoelen verervolgens bereiken.

Rendement van e-Learning vergroten

Daarnaast is het van belang om verschillende leervormen- en ervaringen aan te bieden. Op die manier vergroot je het rendement van je e-Learning en kun je de e-Learning optimaliseren. Om te bepalen of de online module effectief is in het behalen van de leerdoelen, is het belangrijk om de module te testen en te evalueren met behulp van feedback van lerenden, prestatie-indicatoren en andere evaluatiemethoden

Stap 4 – Opvolgen van je e-Learning

Om te zorgen dat de deelnemers aan de e-Learning de opgedane kennis onthouden, is het essentieel om een vervolg te bieden. Er zijn verschillende strategieën om dit te doen.

Eén daarvan is herhaling. Door regelmatig de inhoud te herhalen, blijft de informatie fris en blijft het top-of-mind bij de lerenden. Dit kan worden gedaan door periodieke herhalingsoefeningen, herhalingsvragen of een terugkomdag te organiseren.

Een andere veelgebruikte strategie is gamification, waarbij game-elementen aan de e-Learningmodule worden toegevoegd om de motivatie van de lerenden te verhogen en hun kennis langer vast te houden.

Learning Tips

Ontvang elke twee weken een tip.
1.435 HR en L&D professionals gingen je voor.

Veelvoorkomende fouten. Je vermijdt ze zo.

Het ontwikkelen van een effectieve e-Learning is een complex proces dat zorgvuldige planning en uitvoering vereist. Tijdens het ontwikkelingsproces worden vaak fouten gemaakt die de kwaliteit van de e-Learning nadelig kunnen beïnvloeden. Zo kun je ze voorkomen.

Wat is een LMS | Wensenlijst | UP learning

Neem voldoende tijd

Een veelvoorkomende fout is dat er te weinig tijd wordt genomen voor de ontwikkeling van de e-Learning. Dit kan leiden tot haastige beslissingen en het gebruik van standaard sjablonen die niet passen bij de behoeften van de doelgroep.

Betrek je doelgroep bij de ontwikkeling

Een andere fout is het niet betrekken van de doelgroep bij de ontwikkeling. Het is van cruciaal belang om de doelgroep te kennen en te begrijpen om bijvoorbeeld hun huidig gedrag en specifieke leerbehoeften te identificeren. Zo kan er een e-Learning worden ontwikkeld die daadwerkelijk motiveert om te leren.

Kies een didactische methode die past bij het leerdoel

Tenslotte is het selecteren van de verkeerde didactische methodes voor het leerdoel een andere veelvoorkomende fout. Het selecteren van de verkeerde methodes kan de effectiviteit van de e-Learning belemmeren en leiden tot desinteresse bij de lerenden. Kies daarom zorgvuldig de juiste didactische methodes die passen bij het specifieke leerdoel.

Zelf e-Learning ontwikkelen

Voor en nadelen van zelf e-Learning ontwikkelen

Het ontwikkelen van een effectieve e-Learning is vaak een tijdrovend en complex proces. Omdat er verschillende disciplines bij betrokken zijn, vereist het een zorgvuldige planning en uitvoering. Voor veel organisaties kan het daarom voordelig zijn om dit uit te besteden aan een professioneel team dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen van succesvolle leeroplossingen. 

Een ander voordeel van het werken met een professioneel team is dat zij op de hoogte zijn van alle leertheorieën en veel ervaring hebben met het ontwikkelen van succesvolle e-Learnings. Naast didactiek zijn kennis van design, gedragsontwerp en technologie belangrijke succesfactoren. Een goede e-Learning heeft al die aspecten in zich.

Projectleiding ontwikkelen e-Learning

Bij het ontwikkelen van een e-Learning is het vaak fijn om met een toegewijde projectleider te werken. Deze projectleider zorgt ervoor dat het project op schema blijft en dat de ontwikkeling van de leeroplossing voldoet aan de gestelde doelstellingen en vereisten. Hierdoor kun je volledig focussen op de inhoud in plaats van tijdrovende randzaken.

Van offline naar online leren | e-Learning en LMS | UP learning

Toch zelf aan de slag met je e-Learning?

Het ontwikkelen van e-Learning in eigen beheer kan kosteneffectief zijn, maar brengt wel risico’s met zich mee. Lukt het de vraag achter de vraag en het huidige gedrag te doorgronden? Is er voldoende didactische en design kennis in huis om de beste (mix van) leermiddelen te kiezen?

Je snapt, één van de grootste risico’s bij het zelf ontwikkelen van e-Learning is dat de kwaliteit van het leermateriaal lager kan zijn dan bij het inhuren van professionals. Dit kan leiden tot een minder effectieve leerervaring en minder gemotiveerde deelnemers. Een mindere ervaring kan zelfs gevolgen hebben voor een volgende training, hoe goed die misschien ook is.

Een ander risico is dat het ontwikkelen van e-Learning (te) tijdrovend wordt. Naast de noodzaak om het materiaal te ontwikkelen en te testen om de effectiviteit te waarborgen, moet de ontwikkeling vanzelfsprekend ook passen in je agenda van dagelijkse werkzaamheden. 

Train-de-trainer

Om bovenstaande risico’s te minimaliseren als je zelf e-Learning gaat ontwikkelen, kan het het slim zijn om train-de-trainer sessies te organiseren. Hierdoor krijgen de ontwikkelaars /  trainers de vaardigheden om leeroplossingen van hoge kwaliteit te ontwikkelen en het ontwikkelproces te versnellen. Daarmee is een effectieve leerervaring voor alle deelnemers gegarandeerd. Ook met train-de trainer sessies helpen we je graag.

Leerplatform voor e-Learning. Wat en hoe?

Wanneer je e-Learning is ontwikkeld, kun je deze gemakkelijk exporteren naar je eigen Learning Management Systeem (LMS) of Learning Experience Platform (LXP). Hieronder vind je meer informatie over hoe dit werkt.

De e-Learning aanbieden in je eigen digitale leeromgeving

Gefeliciteerd! Je hebt zojuist een geweldige online leeroplossing laten ontwikkelen die de kennis en / of het gedrag van deelnemers verandert en die de steun krijgt binnen je organisatie. Maar hoe kun je deze e-Learning nu aanbieden in je digitale leeromgeving? We begrijpen dat hier vaak vragen over ontstaan, dus we leggen het graag uit.

Van offline naar online leren | e-Learning en LMS | UP learning

Wat is een e-Learning in SCORM-formaat?

Een e-Learning wordt opgeslagen in een SCORM-export, vergelijkbaar met het opslaan van een tekstdocument in Word-formaat. SCORM staat voor Sharable Content Object Reference Model. Door een e-Learning cursus te exporteren in SCORM-formaat, kan deze worden geïmporteerd, afgespeeld en beheerd in je digitale leeromgeving. Een SCORM-export bevat de inhoud van de e-Learning cursus, evenals metadata zoals de titel van de cursus, de auteur, de leerdoelen en de voortgangsgegevens van de deelnemers. Het SCORM-formaat maakt het mogelijk om de cursus op verschillende platforms te gebruiken en kan de interoperabiliteit en herbruikbaarheid van e-Learning content bevorderen. 

xApi, MP4 en HTML5 formaten bij e-Learning

Als je een andere online leeroplossing bij ons hebt afgenomen, zoals een interactieve video, game of VR/AR-ervaring, dan kan het zijn dat deze in een ander gangbaar formaat worden aangeleverd, zoals xAPI, HTML5, of MP4. Maak je geen zorgen als dit te technisch klinkt, want alle genoemde formaten waarin wij online leeroplossingen aanleveren, kun je aanbieden en beheren vanuit je eigen digitale leeromgeving!

Welke leerplatforms adviseert UP learning en waarom?

Ben je momenteel nog zoekende naar een digitale omgeving om e-Learning modules of andere online leeroplossingen aan te bieden? Wij helpen je graag bij het maken van een goede keuze voor een leerplatform dat past bij jouw organisatie. Weet je nog niet goed wat een LMS of LXP doet? Lees dan: LMS en LXP: de complete gids.

UP learning biedt drie verschillende digitale leeromgevingen aan die voldoen aan de hoogste standaarden voor online leeroplossingen en geschikt zijn voor verschillende behoeften.

LMS of LXP | Online Leerplatform kiezen | UP learning

Moodle leeromgeving

Onze eerste optie is Moodle, een Learning Management systeem (LMS) dat zich richt op het aanbieden van cursussen en het uitreiken van certificaten aan deelnemers. Dit systeem is vooral geschikt voor organisaties die nog beperkte ambities hebben op het gebied van online leren en niet veel meer nodig hebben dan een platform om e-Learning uit te serveren.

Totara Talent Experience Platform

Daarnaast bieden wij Totara. Dit is zowel een Learning Management Systeem (LMS) als een Learning Experience Platform (LXP) en geeft je mogelijkheden om dit te combineren met performance management. Totara helpt je om een overzichtelijke start te maken met een LMS binnen je organisatie. Zodra de eerste resultaten geboekt zijn en je de smaak te pakken hebt (dit zien we vaak gebeuren bij UP learning), kun je probleemloos uitbreiden naar meerdere functionaliteiten en bijvoorbeeld gepersonaliseerde leerervaringen en social learning aan gaan bieden aan je medewerkers. Op die manier kunnen zij hun kennis en vaardigheden continu vergroten.

Of je nu op zoek bent naar een leeroplossing waarmee je kennis kunt aanbieden of naar een manier waarop je kennis binnen je organisatie kunt borgen, Totara helpt je in alle aspecten van deze behoeften. Je kunt met Totara zowel de competenties van medewerkers toetsen als hun professionele groei stimuleren.

Tot slot kan ook Docebo een uitstekende optie zijn. Dat is een uitgebreid LMS, waarin AI is geïntegreerd en waarmee je inhoudsdeskundige collega’s de mogelijkheid hebben om ook zelf eenvoudig e-Learning te ontwikkelen.

Vrijblijvend advies? Vraag gerust naar de mogelijkheden.

Meer weten? Neem dan meteen contact op. Wij helpen je graag om de beste leeroplossing voor je organisatie te vinden.


Ook interessant voor jou?

Inhoudsopgave

Vraag gerust. We adviseren je geheel vrijblijvend.

Op zoek naar maatwerk e-Learning of een Leerplatform? We adviseren je graag. Bel, mail of vul het formulier in.