Wij werken voor, leren samen en groeien met
Animaties vergemakkelijken informatieoverdracht. Door de combinatie van beeld en geluid onthoud je de boodschap goed. Afhankelijk van je doel kan het een prima alternatief voor of aanvulling op een ander leermiddel zijn. Zo kun je met een ’teaser animatie’ iemand bijvoorbeeld prikkelen voor de volgende (leer)interventie waarna de boodschap beter landt. Dat is één van de voordelen, maar er zijn er meer.
Elke dag zie je wel een animatie. Als reclame op tv of het internet bijvoorbeeld. Wat voor soort Animaties kun jij als Learning Professional inzetten?
De lerende herkent zichzelf in of stelt zelf zijn of haar favoriete personage samen. Doordat je jezelf hiermee identificeert, is je aandacht groot. Zet karakteranimaties in als:
Denk aan je favoriete tekenfilm. Uitgesproken karakters zich in allerlei avonturen stortten. Pas je dit in je leerinterventie toe, dan maak je het leren weer een stuk leuker en boeiender. Zet deze stijl in als:
Een bekende techniek waarbij je in een fysieke omgeving van elke kleine aanpassing een foto maakt en vervolgens alle foto’s aaneenrijgt. Zet stop-motion-in
Hierbij zie je de personages zwarte silhouetten. Zij staan dus in hoog contrast met de achtergrond. Gebruik ze bijvoorbeeld om:
Dit zijn hele vereenvoudigde tekeningen. Een mens bestaat bijvoorbeeld uit 5 strepen (lijf, 2 armen, 2 benen) en een bolletje als hoofd.
Om complexe onderwerpen eenvoudig uit te leggen, zijn bewegende grafische elementen een goed idee. Laat ze interacteren met elkaar. Voeg tekst en een voice-over toe voor extra toelichting.
Je ziet een wit vlak en een hand met potlood. De hand beweegt snel en je ziet de illustratie ontstaan. Begeleid door de tekenaar, een voice-over of een muziekje, ontvouwt het verhaal zich voor je. Als kijker kun je het verhaal geconcentreerd volgen.
In vaktermen ‘kinetische typografie’. Deze vorm wordt vaak ingezet als er wat meer tekst in de animatie voorkomt, bijvoorbeeld:
Een screencast is een schermopname van een back-officesysteem, een app of website. Vaak kosteneffectief omdat je grote groepen kunt trainen zonder dat het een inhoudsdeskundige herhaaldelijk tijd kost.
Met een Infographic maak je complexe zaken of processen snel duidelijk. Met een subtiele animatie leg je de aandacht precies daar waar je die wil hebben.
Naast je personages heb je ook een achtergrond. Maar het blijft een plat beeld. Zet ze in als:
Met een 3D animatie zuig je de kijker in een nieuwe wereld. Vooral bij complexe onderwerpen kan dit heel handig zijn. Bijvoorbeeld om:
Zie ook Virtual en Augmented Reality.
In deze vorm neem je een video op, waarbij de personen in de video interacteren met animaties die achteraf aan de video worden toegevoegd
Animaties in een e-Learning maken de leerervaring boeiender en interactiever. Door de visualisatie van complexe concepten en het toevoegen van een voice-over of muziek, zal de cursist de leerstof beter onthouden.
Veelgebruikte animatietypes zijn 2D- en 3D-animaties, whiteboard-animaties, motion graphics en scenario-gebaseerde animaties (zoals cartoons, stop motion en live action).
Afhankelijk van je didactische doelstellingen en je budget kies je de best passende vorm.
In tegenstelling tot statische inhoud, trekken Animaties de aandacht en maken ze lastige onderwerpen begrijpelijk.
Verhoog de betrokkenheid bij online cursussen door:
Animaties zijn bijzonder veelzijdig en kunnen daardoor op bijna elk onderwerp worden aangepast. Voor het uitleggen van abstracte concepten of complexe procedures zijn Animaties zeer geschikt.
Wordt er uit didactisch oogpunt gekozen om te werken met ‘echte’ beelden, ook dan kunnen Animaties nog een goede aanvulling zijn voor extra uitleg in je e-Learning.
De kosten voor het ontwikkelen van een Animatie die als of in een e-Learning gebruikt kunnen worden zijn afhankelijk van:
De effectiviteit van een Animatie kun je op diverse manieren meten zoals feedback van deelnemers en analyse van de leerresultaten.
Ook zou je statistieken op basis van tracking kunnen meten (indien ingebouwd). Denk het meten van de mate van interactie, betrokkenheid en voltooiingspercentages.
Complete animaties of bepaalde stukken of onderdelen (assets) kunnen je tijd en kosten besparen. Het is daarbij belangrijk te zorgen dat de animatie past bij de context en relevant blijft.
Op zoek naar maatwerk e-Learning of een Leerplatform? We adviseren je graag. Bel, mail of vul het formulier in.
Bennekomseweg 43
6717 LL Ede
T: 088 44 66 700
E: info@uplearning.nl
kvk: 09102364
btw: NL8074.16.769.B01
UP Belgium: www.uplearning.be
© Copyright 2024 - UP learning
Bennekomseweg 43
6717 LL EDE
T: (+31) (0)88 44 66 700
E: info@uplearning.nl
kvk: 09102364
btw: NL8127.36.382.B01
UP Belgium: www.uplearning.be