Voor de medewerkers van ’s werelds grootste chocoladefabriek, Barry Callebaut, is het vanzelfsprekend onveilige situaties te voorkomen of verhelpen. Om hen te stimuleren dit soort situaties te melden, ontwikkelde UP een campagne voor gedragsverandering. Hiervoor kregen medewerkers steeds wisselende posters op de werkvloer te zien met daarop een dankbare collega. UP koppelde deze positieve ‘awareness campagne’ aan de trainingen. Zo haalt Barry Callebaut de drempels bij medewerkers weg om onveilige situaties te melden.
Nul bedrijfsongevallen op de werkvloer
Dat vraagt om een betere veiligheidscultuur, te beginnen bij bewustwording van de veiligheidsprincipes. Want door jarenlange routine liggen ‘gemakzucht’ en ‘foutjes’ al snel op de loer. Barry Callebaut vroeg UP mee te denken over het creëren van een positief klimaat waarin medewerkers elkaar corrigeren en ze het belangrijk vinden om fouten bij leidinggevenden te melden.
De creativiteit en professionele samenwerking met UP heeft geresulteerd in een Europese campagne die qua look en feel perfect past bij ons bedrijf.
Van regel naar gewoonte
We kozen ervoor te focussen op een positieve feedbackcultuur. Dat is voor Barry Callebaut een goede manier om aan nieuwe gewoontes te bouwen. Voor de herkenbaarheid zijn Barry Callebaut medewerkers ingezet. Zij laten zien wat het positieve gevolg is van veilig gedrag door hun collega’s.
Verhalen van eigen medewerkers
Elke twee maanden hangt er een nieuwe poster op de werkplek over het voorkomen van een ongeval. Tijdens het werkoverleg wordt het verhaal achter de poster besproken en gaat het team hierover met elkaar in gesprek. Directe vragen als “Hoe geef jij zelf feedback?” en “Hoe alert ben jij als het gaat om veiligheid?”, zetten de medewerkers aan zélf na te denken over hun eigen gedrag.
Het resultaat is een positieve feedbackcultuur waardoor het aantal veiligheidsincidenten drastisch is verminderd.