Vroeger op de basisschool werd me nog wel eens gevraagd wat mijn lievelingsdier was. Ondanks dat ik last had van keuzestress, was één ding over het algemeen wel duidelijk: varkens kwamen niet in mijn lijstjes voor.
Inmiddels ben ik zover dat ik hangbuikzwijntjes nog best aandoenlijk vind, maar daar is de kous dan ook wel mee af. Varkens zijn geen bijzonder elegante dieren, blinken niet uit in kracht of snelheid en op het gebied van schoonheid laten ze het ook nogal eens afweten. En met die reputatie zullen ze het moeten doen. Mooier kunnen we het niet maken.
Corporate learning
Om te voorkomen dat ik met deze blog allerlei diepgewortelde emoties losmaak bij de dierenliefhebbers onder ons, schakel ik graag over naar het onderwerp waar ik het eigenlijk over wil hebben. Het huisvarkentje van vele organisaties: corporate learning. Iedereen weet dat de organisatie niet zonder kan, maar de trots van het bedrijf zal het in veel gevallen niet worden. Leren doen we omdat de ontwikkelingen ons anders voorbij rennen, omdat er anders ongelukken gebeuren of omdat regelgeving dat van ons vraagt. Het moet simpelweg. En dat dat nu niet de meest positieve drijfveer is voor degenen die eraan onderworpen worden realiseren we ons maar al te goed. Dus proberen we dat wat te verbloemen en smeren we wat lippenstift op ons varkentje.
Moet leren altijd leuk zijn?
We maken leren leuk, makkelijk toegankelijk, delen punten uit en gieten het geheel in een mooi roze jasje. Ik geef toe dat de werkelijkheid wat minder zwart wit is, maar het verzoek om leren op te leuken is ons niet onbekend. De vraag is, is het een probleem? Is het erg als leren leuk wordt? Of omgekeerd: Moet leren altijd leuk zijn? Kunnen we er niet gewoon voor uitkomen dat het soms een noodzakelijk kwaad is en ons daarbij neerleggen?
Nee, nee, nee en nog eens nee. Het is geen probleem als leren leuk is, toegankelijk, als we er punten aan toe kennen en het er ook nog eens leuk uit ziet. Toch is het belangrijk om je te realiseren dat varkentjes varkentjes blijven. Ook met een flinke lading lippenstift. De kwaliteit van de leerinterventie bepaalt het effect ervan. Leerinterventies die inhoudelijk niet deugen, doen dat ook niet nadat ze zijn ‘opgeleukt’. Is de vorm en dat buitenkantje dan niet belangrijk? Zeker wel. Het buitenkantje draagt wel degelijk bij aan de leerbeleving. Ziet een leeromgeving er mooi en uitnodigend uit, dan zullen medewerkers eerder geneigd zijn om er überhaupt aan te beginnen. En zonder begin geen einde.
Een spiegel voorhouden
Last but not least wil ik jullie niet onthouden dat onderzoek heeft uitgewezen dat gedomesticeerde varkentjes best slim blijken te zijn. Proeven met spiegels suggereren zelfs een zekere vorm van zelf-bewustzijn bij deze wezens. Misschien een mooie aanleiding om in onze organisaties het huisvarkentje ook eens een spiegel voor te houden?
Zo, het eerste varkentje is gewassen. In mijn volgende blog hoop ik het volgende varkentje aan te pakken en in te gaan op de nieuwste ‘lippenstift’ genaamd gamification. Benieuwd naar wat gamification is en hoe je dit binnen je organisatie kunt inzetten?