Immersive learning met virtual reality
Met Immersive Learning stuur je de ervaringen die lerenden ‘virtueel’ opdoen. Een blog over de toegevoegde waarde voor leren.
Videoleren neemt hand over hand toe. Gartner voorspelde voor 2016 dat medewerkers in grote organisaties meer dan 16 uur video per maand bekijken. Wij zien steeds meer statistieken verschijnen die deze trend bevestigen. Gezien de grote voordelen maken ook kleinere organisaties inmiddels de overstap naar videoleren. Met de adoptie door het grote publiek, evolueert ook het videoleren. Gedreven door technologische ontwikkelingen, die steeds beter betaalbaar worden, kondigt de nieuwe trend zich aan: immersive learning – leren met virtual reality.
Wat is deze nieuwe technologische ontwikkeling? Waarom is het belangrijk dat L&D professionals en trainers zich hier in gaan verdiepen? Met deze eerste blog maak je kennis met een nieuwe vorm van leren. Want de Virtual Reality producten komen er aan en de beleving voor de lerenden is ongeëvenaard!
Wat is Immersive Learning?
Met de komst van videoleren werd een eerste stap gezet in het ervaringsleren op afstand. Denk maar aan de YouTube filmpjes over koken, gitaarspelen of een taal leren. Het wordt voorgedaan en vervolgens probeer je dit zelf ook te doen: je ontdekt, ontwikkelt en benut. Om het natuurlijke leerproces kracht bij te zetten, volgen we tegenwoordig interactieve video’s. Hier is sprake van een soort dialoog, veelal in de vorm van meerkeuzevragen, waarbij jouw reactie het verloop van de video beïnvloedt. Toch is deze beleving nog beperkt: je voelt je nog niet echt deelgenoot van de omgeving waar het leren plaatsvindt; het is nog sterk informatiegericht.
Vanuit de gaming industrie zijn er enorme stappen gemaakt met grafische effecten, waardoor de beleving aanzienlijk toeneemt. Mocht je een impressie zoeken, kijk dan maar eens naar de trailer van Assassin’s Creed Syndicate. Het beeld is weliswaar 2D en het geluid in stereo, maar het oogt al heel realistisch. En dit is waar Virtual Reality (VR) op inspeelt: de ultieme beleving, alsof je er zelf bij bent. VR stelt je in staat een wereld binnen te stappen die niet echt bestaat. Beeld en geluid zijn in 3D en dit past zich aan, afhankelijk van jouw bewegingen. Beweeg je naar links met je hoofd, dan zie je wat er zich links van je bevindt en de sterkte van het geluid wordt hier op aangepast. En dat niet alleen: je kan ook interactie hebben in deze wereld door bijvoorbeeld handbewegingen. Je hebt het gevoel er echt te staan, er deelgenoot van te zijn.
Binnen deze wereld kun je sturen welke ervaringen lerenden opdoen. Met de acties die zij verrichten, binnen een virtueel scenario, kun je hen gericht en direct feedback geven. Lerenden maken keuzen en ervaren daarmee de gevolgen op korte en lange termijn, alsof zij het echt hebben meegemaakt. Deze vorm van leren, inmiddels bekend als Immersive Learning, volgt daarmee een geheel nieuw concept: lerenden hoeven geen feitenkennis in hun hoofden te stampen, maar leren door het te doen en te ervaren. Dat de beklijvingsfactor vele malen groter is en daarmee onderwijskundig veel effectiever is, behoeft geen toelichting.
Immersive Learning in de praktijk
Toepassingen? Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een toepassing te verzinnen. Kinderen die een taal leren, gebruiken steeds vaker de website van WRTS om zichzelf te overhoren bij het leren van woorden. Een sterk informatiegerichte wijze van leren. Maar het kan ook anders. Je kunt jezelf woorden aanleren door deze tot je te nemen in een virtuele wereld. Op die manier zie je de woorden in context, waardoor het veel eenvoudiger wordt om die woorden te leren. Een voorbeeld van Immersive Learning te zien op YouTube.
Een ander voorbeeld: op het moment van dit schrijven loopt de campagne Onderweg ben ik Offline, een lovenswaardig initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het doel van de campagne is dat minder automobilisten social media gebruiken tijdens het autorijden. Dat het gebruik van je smartphones tijdens het autorijden niet gepast is, dat weet inmiddels elke automobilist, mede dankzij deze campagnes. Verrassend blijft toch wel dat de dagelijkse praktijk op de snelweg laat zien dat velen hier nog geen gehoor aan geven. De vraag is of zij zich realiseren wat de gevolgen zijn bij een aanrijding. Hoe mooi zou het zijn als we het gedrag van de automobilist blijvend veranderen, door niet alleen informatie te zenden, maar het hen ook te laten beleven? Maak de voorlichting onderdeel van de rijles. Met immersive learning is de effectiviteit van de leerinterventie vele malen groter. Boots het gebruik van social media na en laat de aanstaande weggebruiker zien en ervaren wat de consequenties van zijn gedrag zijn. Ditzelfde kun je doen bij hen die onderweg betrapt en staande gehouden worden: zet ze, langs de weg, een VR-bril op en laat hen zien welke materiële schade of blijvend lichamelijk letsel veroorzaakt kan worden. Effectief lik op stuk beleid met een virtuele wereld…
Er zijn legio andere toepassingen te bedenken zoals Koreen Pagano in haar boek Immersive Learning vermeldt: chirurgen die op afstand een operatie verrichten, eerste hulpdiensten die snel bij een ongeluk willen zijn in een drukke stad, verkopers die getraind worden een product te verkopen, etcetera.
Apple, Facebook, Google, HTC, Huawei, Microsoft, Sony en Samsung brengen VR naar jou
Zoals gezegd: de VR-producten komen er aan. Maar liefst acht technologie bedrijven hebben aangekondigd in 2016 en 2017 VR-producten beschikbaar te gaan stellen voor het grote publiek: Apple, Facebook, Google, HTC, Huawei, Microsoft, Sony en Samsung. De vraag is niet wanneer je de VR-bril opzet, de vraag is: Wat jij er mee gaat doen om educatie effectiever te maken? In de volgende blog bespreken we de vier VR-producten die op dit moment de meeste potentie hebben voor educatieve toepassingen.
Nieuwsgierig naar Immersive Learning?
UP kijkt graag met jou naar de passende mogelijkheden voor jouw organisatie!