Top 3 Learning Tips

De best gelezen Learning Tips van 2023

Learning Tip Top 3 | 2023 | Podium | UP learning
Dit zijn de 3 best gelezen Learning Tips van 2023.
Ook in het nieuwe jaar komen ze weer in je mailbox!

(Ontvang je ze nog niet. Vul hier je mailadres in.)

Mandy van der Linden | UP learning
Mandy van der Linden
Lekkend Brein | Learning Tip | UP learning

3. Eerste hulp bij een lekkend brein

Haal meer uit events
Ken je dat? Je bezoekt een event en bent super enthousiast over de inhoud. Een dag later grijpt de waan van de dag je. Hoe zorg je dat je dingen onthoudt en tot actie komt?

Klik op de pijl of swipe en haal meer uit events!
Wat hadden we interessante sprekers bij de 10niversary van UP learning. Artificial Intelligence (AI) vormde, hoe kan het ook anders, de rode draad. Nog vol enthousiasme stapte ik de volgende dag UPs kantoor binnen.

Maar voordat ik bij het koffiezetapparaat stond om even na te praten over de sessies, werd ik al gegrepen door de waan van de dag. In de namiddag kon ik de belangrijkste lessen van UP10 al niet meer opnoemen.

Hmm... Ik moet het leren van dit soort events toch echt anders gaan organiseren.
Dit zegt de theorie
Onderzoek van de Universiteit van Waterloo toont me de harde cijfers. Op de eerste dag van een lezing begrijpen we 100% van de nieuwe informatie.

Als we hier niets mee doen, verliezen we binnen twee dagen 50%-80% van wat we hebben geleerd. Na een week onthouden we nog minder, en na een maand slechts 2%-3%.

Ons brein registreert continu informatie, ook de kleren die iemand draagt. Het zou jammer zijn als je je na een maand alleen nog maar die blauwe blouse herinnert.
Tip voor jouw praktijk (1)
De ‘forgetting curve’ zal niet nieuw voor je zijn (zie deze eerdere Learning Tip). Deze tips, specifiek rondom het vasthouden van kennis en inspiratie rondom events, zijn misschien wel nieuw voor je.

  • Ga samen. Door met een collega naar het event te gaan, heb je een deelgenoot. Je kunt bovendien meer sessies volgen en elkaar aan de ervaring blijven herinneren.
  • Maak een actielijst. Probeer van iedere spreker een concrete actie te noteren die je direct kunt toepassen.
Tip voor jouw praktijk (2)
  • Deel. Laat je collega's weten wanneer ze jouw learnings kunnen verwachten. Je hebt dan een deadline die jou stimuleert om even uit de waan van de dag te stappen.
  • Discussieer. Praat met je collega die mee was én met anderen over je inzichten. Dit helpt je om de informatie beter te begrijpen en te verankeren in je brein.
  • Maak het zichtbaar. Een mooie uitspraak gehoord of sprekende visual gezien? Print deze uit en hang ‘m als reminder in het zicht.
Tip voor jouw praktijk (3)
  • Slaap goed. Een goede nachtrust helpt bij het consolideren van herinneringen 😉 Volg de sprekers op social media. Zo blijf je op de hoogte van de onderwerpen en hun nieuwe inzichten.
En oh ja. Beperk het aantal cocktails aan het einde bij de borrel ;).

Groet,

Mandy van der Linden
Vorige slide
Volgende slide
Waarom schrijven schrappen is | Learning Tip | UP learning

2. Waarom schrijven schrappen is

Kom tot de kern
Of je nu een e-Learning ontwikkelt, een LMS van tekst voorziet of een e-mail verstuurt. Hoe kernachtiger de boodschap, hoe beter die overkomt.

Klik op de pijl of swipe voor handige schrijftips!
Zo’n lange zin dus niet! (lees wel even door 😉)

“Vaak worden teksten en zinnen veel te lang geschreven waardoor jij als lezer er al niet aan begint, halverwege afhaakt, of aan het eind niet meer goed weet wat nu de kernboodschap was, met als gevolg dat ik met al mijn goede bedoelingen het tegenovergestelde resultaat bereik van wat ik wil bereiken, want ik denk namelijk wel dat ik een vijftal eenvoudige tips voor je heb om je boodschap over te brengen.”

Ben je er nog? Beter begon ik zo. "Teksten zijn vaak te lang. En dat is zonde. Want als lezers afhaken, komt je boodschap niet aan. Met deze vijf eenvoudige tips voorkom je dat."
Dit zegt de theorie
Schrijven lijkt op Jenga Schrijven = schrappen. Wouters & Groen (2020) noemen dat de ‘Jenga’ techniek (van dat spelletje).

Haal overbodige woorden weg. Maar stop voordat de tekst om dreigt te vallen en onbegrijpelijk wordt.
Tip voor jouw praktijk (1)
Met deze vijf schrijftips breng jij je boodschap wél over:

  • Vertel één boodschap per zin.

  • Schrijf actief en vermijd woorden als kunnen, zullen en worden + voltooid deelwoord. “Deze knop zal moeten worden gebruikt als…” wordt bijvoorbeeld: “Gebruik deze knop als...”

  • Schrappen, schrappen, schrappen. Haal alle overbodige woorden weg die er niet toe doen.

Tip voor jouw praktijk (2)
  • Maak tekstblokken niet langer dan 4 tot 6 regels. Let op bij mobiele teksten! Op een kleiner scherm lijkt een tekst al snel (te) lang.

  • Gebruik kopjes die nieuwsgierig maken. Is me dat gelukt?

Schrap ze!

Mandy van der Linden
Vorige slide
Volgende slide

1. Kladiladi!

Aandacht krijgen
Om aandacht te krijgen kun je hard schreeuwen, grote letters gebruiken, of kleurrijke knipperende banners inzetten. Maar het kan ook anders.

Klik op de pijl of swipe voor een slimme trigger!
Nummer 1
Kladiladi. Dacht jij ook; huh, wat staat hier nou? En triggerde jou dat om verder te lezen? Mooi!

Nu ik je aandacht hebt, wil ik je iets vertellen over de disrupt-then-reframe-techniek die ik zojuist heb ingezet (en aan het eind verklap ik wat kladiladi betekent 😉).
Dit zegt de theorie
Deze techniek is in de jaren ’90 ontwikkeld door de psychologen Davis en Knowles. Het idee is dat je eerst de aandacht afleidt met iets onverwachts of verwarrends (disrupt).

Vervolgens presenteer je je gewenste boodschap op een positieve manier (reframe). Hierdoor wordt de informatie bewuster verwerkt.
Tip voor jouw praktijk (1)
Wil je bij jouw medewerkers gedrag veranderen dat nu op de automatische piloot gaat?

Houden collega’s bijvoorbeeld hun laptops open tijdens fysieke vergaderingen voor Teams en mail, waardoor ze niet goed opletten en weinig input geven? Of valt het je bijvoorbeeld op dat er veel vanuit stereotypen wordt gedacht?

Disrupt en reframe dan. Dat kan op vele manieren, bijvoorbeeld door:

Tip voor jouw praktijk (2)
  • Een inschattingsvraag te stellen. “Als je het gemiddelde in Nederland aanhoudt, hoeveel van je collega’s voelen zich dan weleens onveilig op het werk, denk je?” Daarna geef je het antwoord (1 op 5!). Verrast? Nu ga je aan de slag met dit thema via bijvoorbeeld een leerprogramma.
  • Een verrassend feit te benoemen. “Wist je dat je gemiddeld 70 wachtwoorden hebt?” Vervolgens leg je uit waarom een wachtwoordmanager handig is.

Maar...
Tip voor jouw praktijk (3)
...let er wel op dat de ‘disrupt’ niet angstaanjagend of afstotend is, maar eerder ongewoon of grappig. Dus liever geen poster aan de muur met bloederige vingers die tussen dichtgeklapte laptops vastzitten.

Maar bijvoorbeeld wel een opvallend woord zoals ‘Kladiladi!’ ('Klap-die-laptop-dicht’ volgens het afkortingswoordenboek).

Mandy van der Linden
Vorige slide
Volgende slide

Ontvang je ze nog niet?

Elke twee weken stuur ik je geheel vrijblijvend een tip.
1.435 HR en L&D professionals gingen je voor.