Top 3 Learning Tips

Learning Tip Top 3 | Podium | UP learning

Dit zijn de 3 best gelezen Learning Tips van 2024

Lijstjes. Ik blijf ze leuk vinden. We zochten daarom met veel plezier naar de best gelezen Learning Tips van 2024. En de winnaars zijn…

3. Denk niet aan een roze olifant

“Denk maar niet te veel aan je handen, laat die maar gewoon natuurlijk meebewegen”, zei mijn collega tegen de acteur bij een video-opname. Zo gezegd, maar niet zo gedaan. De acteur hield zijn handen gevouwen voor zijn buik en stak ze bij elke zin geforceerd in de lucht. Ondertussen struikelde hij over zijn woorden. Oeps, nu dacht hij er juist te veel over na… 

We kennen het allemaal als iemand zegt, “Denk niet aan een roze olifant.” En dat vervolgens dit vermaledijde beest maar in je gedachte blijft hangen. Als L&D’er houd je maar beter rekening met dit fenomeen als je het gewenste gedrag wilt stimuleren in plaats van het tegenovergestelde te bereiken. Zo doe je dat.

Dit zegt de theorie

De ‘ironic processing theory’ stelt dat wanneer we proberen niet aan iets te denken, een deel van ons brein zich inspant om het onderwerp te vermijden, terwijl een ander deel juist ‘controleert’ of we er niet aan denken. Hierdoor eindigen we ironisch genoeg juist met meer aandacht voor die gedachte. Dit kan contraproductief zijn, vooral wanneer we ongewenst gedrag willen ontmoedigen.

Tip voor jouw praktijk

Ben je geneigd om in bijvoorbeeld veiligheids- of gedragstrainingen de focus te leggen op ongewenst gedrag? Je loopt al snel het risico om in een ‘doe dit niet’ scenario te belanden. Focus daarom altijd op een positieve formulering van het gewenste gedrag. Bijkomend voordeel is dat je de lerende concreet handelingsperspectief meegeeft, en dat je training geen belerende toon krijgt. Bijvoorbeeld:

Veiligheidstraining
“Raak niet in paniek.” wordt dan “Blijf kalm en communiceer duidelijk.”

Werkafspraken
“Laat je niet afleiden door notificaties op je mobiel.” wordt dan “Zet je telefoon op niet storen.”

Kennistest
“Maak je geen zorgen.” wordt dan “Vertrouw op je voorbereiding.”

Vind je dit een handige tip? Sla ‘m op!

Groet!

Mandy

2. “En vanaf nu zijn we creatief!”

Hi Learning Professional, 

“Nou, mij niet bellen hoor. Ik ben helemaal niet creatief!”, antwoordt een collega resoluut wanneer ik tijdens de lunch vraag wie er mee wil brainstormen over het thema voor de kerstborrel van dit jaar. “Vraag het aan de learning consultants, die denken toch altijd outside-the-box?”, oppert hij. 

Tja, hoe werkt dat eigenlijk, creativiteit? Is dit iets wat enkel de ‘creatieve types’ bezitten? Of kan iedereen dit ‘aanzetten’?

Dit zegt de theorie

Ik pakte het boek Creative Confidence van de broers Tom en David Kelley erbij. Hun antwoord: iedereen, maar dan ook echt iedereen, kan creatief zijn.

Hoe dan? Door een mindset van ‘creative confidence’: het vertrouwen dat je hebt in je eigen vermogen om dingen te veranderen en nieuwe ideeën werkelijkheid te maken. Het advies: laat je angst om fouten te maken los, blijf dingen uitproberen en leer van wat wel en niet werkt.

Tip voor jouw praktijk

Helaas is creativiteit geen knop die je even kunt aanzetten. Maar er zijn wel een paar (leuke) technieken die jou en je collega’s kunnen helpen om in een meer creatieve mindset te komen.

Stel je oordeel uit. 
Houd tijdens een brainstorm de ‘ja maar’ even voor je. Zeg in plaats daarvan de eerste paar minuten alleen maar ‘ja’ op alles wat genoemd wordt.

Gebruik analogieën. 
Probeer problemen op te lossen door ze te vergelijken met iets anders. Bijvoorbeeld: Hoe zou Apple of Disney dit probleem oplossen?

Denk om. 
Hoe kun je ervoor zorgen dat dit probleem juist niet opgelost wordt? Dit brengt het creatieve proces vaak meteen op gang, omdat bijna iedereen hier ideeën over heeft.

Associeer
Start met een willekeurig woord en laat elke collega een woord noemen dat hieraan gerelateerd is, enzovoorts. Stop op een willekeurig moment. Combineer de genoemde woorden tot een oplossing. Wat levert dat voor innovatief (of grappig) idee op?

Groet!

Mandy

1. Wat zou jij doen?

Hi Learning Professional,

Je reist in de stiltecoupé en je wilt medereizigers aanspreken op hun rumoerige gesprek, maar je weet niet hoe. Na jouw vriendelijke verzoek wordt er even gefluisterd, maar daarna begint het opnieuw…

Had je met een andere reactie wel kunnen genieten van de stilte? Laatst presenteerde ik met een klant op het Next Learning-congres hun casus over het creëren van een veilig en open werkklimaat. Voor dit onderwerp hebben we Scenario based learning (SBL) ingezet. Deze leerstrategie is bij uitstek geschikt voor dit thema en situaties zoals hierboven beschreven. Dat zit zo.

Dit zegt de theorie

Met Scenario based learning presenteer je realistische en aansprekende problemen (scenario’s) die cursisten moeten oplossen. Na hun antwoord ervaren zij direct de gevolgen daarvan. Er te hard in? Dan kan je de bal terugverwachten. Te voorzichtig? Dan bereik je je doel niet. Volgens onderzoek van Clark en Mayer in hun boek ‘e-Learning and the Science of Instruction’ bevordert SBL kritisch denken en probleemoplossend vermogen. Het dwingt de deelnemers keuzes te maken in situaties die relateren aan hun dagelijks werk. Deze methode is motiverend en zorgt voor een betere ‘transfer’ naar de praktijk.

Tip voor jouw praktijk

In veel beroepen komen situaties voor waarin het fijn is om in een veilige omgeving met realistische problemen te oefenen, bijvoorbeeld bij zorgprofessionals, inkopers, winkelpersoneel en eigenlijk overal waar de veiligheid in het gedrang kan komen. Scenario based learning stelt cursisten in staat om hun kennis en vaardigheden in een veilige omgeving te ontwikkelen. Drie tips.

Geschikte onderwerpen. SBL is bijzonder effectief in situaties waar kennis en vaardigheden samenkomen en waar verschillende oplossingen mogelijk zijn. Bijvoorbeeld omgaan met een lastige klant, onveilige situaties of complexe vragen.

Fouten maken is niet fout. De kracht van SBL is dat je de consequenties van jouw keuze inziet en direct feedback krijgt. Ook foute keuzes geven waardevolle inzichten. Cursisten kunnen veilig keuzes maken die ze in het echt nooit zouden maken om te zien wat er gebeurt. Wat zou er gebeuren als ik meteen boos reageer? En wat als ik de situatie juist negeer?

Binnen SBL is ‘branching’ heel waardevol. Hierin bepaalt je keuze het vervolgscenario. Tools die uitermate geschikt zijn voor branching zijn: interactieve video, VR, AR, e-Learning en adaptieve toetsen. Ook in moderne leerplatforms en zelfs in authoring tools als Articulate Rise is het mogelijk om branching toe te passen.

Wat ga je nu doen met deze Learning Tip? Kies jouw reactie en ontdek de gevolgen…

Groet!

Mandy

Ontvang je de Learning Tips nog niet? Schrijf je direct in.

Geschreven door

Mandy van der Linden

Learning Tips

Ontvang elke twee weken een tip. Al 1.653 HR en L&D professionals gingen je voor.

Delen

Vraag gerust. We adviseren je geheel vrijblijvend.

Op zoek naar maatwerk e-Learning of een Leerplatform? We adviseren je graag. Bel, mail of vul het formulier in.