De rollercoaster van learning en marketing

De rollercoaster van learning en marketing

Marketing is voor sommigen een onhebbelijk woord. Dat is jammer. Want marketing gaat over het optimaal bedienen van mensen zoals jij en ik. Marketeers kijken en gebruiken daarbij talrijke perspectieven. De klant, de diensten, de producten, de financiën, de technologie, enzovoort. Over de combinatie mens en technologie valt veel te leren. Ik deel graag wat ik daarover leer. Deel jij wat jij leert?

Elke dag weer leren. Daar krijg ik energie van. Het leuke van mijn vakgebied marketing is dat ik dat op heel veel gebieden mag doen. En het raakvlak met andere vakgebieden is groot. De cocktail aan technologische ontwikkelingen gecombineerd met die in het marketingvak, het vakgebied van UP learning en last but not least van onze klanten, doet me denken aan een rollercoaster. Mijn favoriete attractie in een pretpark. Een snelle, wendbare, adrenaline verhogende beleving, waarin je soms je oriëntatie kwijtraakt. Maar altijd is er een (eind)punt. De start van de volgende ride. Het liefst sneller, hoger, spectaculairder met een nog bevredigender gevoel.

“Pap, wat bedoel je met e-learning en human like customer service?”

De mensen waar ik voor en mee samenwerk (klanten en collega’s) moeten zich ook in een rollercoaster wanen. Het vak van onder andere de HRM’er, de docent, de bestuurder, de marketeer, de consultant, de servicedesk medewerker en de ‘business developer’ lijken me enerverender dan ooit. Dat is onder andere het gevolg van de snelle technologische ontwikkeling. Zo word ik de hele dag om m’n oren geslagen met termen als social marketing & social learning, big data (analytics, seo en sea) & big relevance, 70-20-10 principes & 20-80 regels, blended learning & omnichannel marketing, mobile learning & mobile marketing, do it yourself learning & selfservice, virtual en flipped classrooms & stores, moocs, spocs, video, tin can, content development, content marketing en gamification. Kom je thuis, praat niemand hierover. Voor de twee opgroeiende dochters van 15 en 12 is het er gewoon, 24 x 7 en zowat vastgegroeid in de palm van de hand. “Pap, wat bedoel je met e-learning, webbased trainingen en human like customer service?”

“Euh tja… ook dat waren ooit hele hippe termen.”

Gelijk hebben ze. Nieuwe wijn zit steeds sneller in oude zakken. Het boek, het inktpotje, het krijtbord, de gum, dat waren ook ooit hele hippe termen. Wat gaat al dat nieuwe technologische geweld voor impact hebben op klanten, collega’s, organisaties en dochters? Het is nauwelijks te bevatten en boeit me enorm. Maar waar blijft de mens – mens relatie? Dan lees ik maar weer eens in het ‘marketing’boek van Steven van Belleghem: ‘When Digital Becomes Human’. De mens – mens relatie wordt (of blijft) dé onderscheidende factor stelt hij. Gelukkig! Ik ben het van harte met hem eens. Laten we de technologie omarmen daar waar het voor ons een meerwaarde biedt en onze ‘rollercoaster ride’ enerverender maakt. Maar koester het menselijk contact. Het is zo veel leuker om met anderen in een échte rollercoaster te zitten dan in je eentje in een virtuele met een Oculus Rift op je hoofd. Hoewel …

Geschreven door

Paul van den Hurk

Learning Tips

Ontvang elke twee weken een tip. Al 1.435 HR en L&D professionals gingen je voor.

Delen

Vraag gerust. We adviseren je geheel vrijblijvend.

Op zoek naar maatwerk e-Learning of een Leerplatform? We adviseren je graag. Bel, mail of vul het formulier in.