De treinreis als een queeste van de lerenden

Learning Queeste

Gamification kent vele gezichten. Jos Sauren (Belastingdienst) beantwoordt de tweede brief van Marleen (UP learning) met wie hij een briefwisseling voert over hun gedachten en de trends op het gebied van (online) leren.

Ha die Marleen!

Ha, ha, ja, WiFi als eerste levensbehoefte… Daar schreef je me wat. Wie kan er tegenwoordig nog zonder? Ik niet in elk geval. Zoals je weet, reis ik veel met de trein. Na het instappen en het zoeken van een zitplaats is mijn eerstvolgende prioriteit of er… Juist ja, WiFi is. Connected zijn is als een verslaving. Dat merkte ik ook bij de training die ik afgelopen week had. Hoewel rokers steeds schaarser lijken te zijn, creëert hun pauze toegang tot het connected zijn! Tegenwoordig concurreert de rokerspauze heftig met de ‘mobile devicespauze’. 😉

Vertrek: Perron Valse Start

Laat ik bij mijn treinreis blijven. Daar moet ik inchecken om legaal de trein in te stappen. Maar wat als ik daarbij een foutmelding krijg en inchecken pas lukt als de trein net vertrekt? Daar baal ik van. Hadden ze dat niet beter kunnen regelen? Een cursist waarbij het inloggen op een online training mislukt, moet zich ook zo voelen. ‘Ik heb nu tijd en nu moet het werken.’ Gelijk heeft die. Hooguit kun je hem nog prikkelen opnieuw te proberen in te loggen met een boodschap als: ‘Vervelend dat het misloopt. Probeer het nog eens. Je collega’s leren graag samen met jou.’

Hallo, is hier iemand?

Ik wil me in wat zaken verdiepen en zoek een zitplaats in de stiltecoupé. De trein vertrekt. Even later blijkt… Geen WiFi! Balen, maar gelukkig heb ik nog een ‘ouderwetse’ krant in mijn rugzak. Daarin lees ik een erg leuk artikel van ‘De Speld’. Ik wil het direct delen. Maar bij gebrek aan WiFi kan ik niet bij de online versie. Daarnaast maakt het feit dat ik in de stiltecoupé ben beland, het delen niet makkelijker. GRM#BRFF@#! Zo moet een cursist zich ook voelen als hij als enige in een online leeromgeving zit.

Een dak boven mijn hoofd

Staat ‘samen leren’ hoog in de piramide van Maslow, het begint met de basisbehoeften. Zoals jij in je vorige brief aangaf zijn dat volgens Maslow voor de mens voedsel, drinken, een dak boven je hoofd en warmte. Voor de ingelogde cursist zijn de basisbehoeften bij een online opleiding: ‘wat moet ik doen’, ‘hoe moet ik navigeren’ en ‘wat zijn de opdrachten’. Daarbij is de online leeromgeving het dak boven het hoofd. Als gaming expert wil ik dat de cursist zich snel thuis voelt en weet hoe hij de cursus kan doorlopen.

Gamification kent vele gezichten

Gamification kun je inzetten om iemand te belonen voor leerresultaten, maar ook als een TomTom die de cursist door een cursus heen leidt. Dat kan door het toekennen van points wanneer hij de juiste route heeft gekozen, of informatie aangeboden krijgt wanneer hij dreigt vast te lopen. De cursist ontvangt door het gebruik van gamification incentives die prikkelen om door te gaan. Het is cruciaal om deze incentives al in het ontwerp toe te passen en niet (later) als losse elementen toe te voegen.

Als een queeste

Net als voor veel lerenden is voor mij een community de ideale plek om online of face-to-face vragen te stellen en ervaringen te delen. Dit mis ik in de stiltecoupé. Hoe leuk en leerzaam zou het zijn, als we een treinreis als een queeste beschouwen. Misschien wel de ultieme vorm van gamification. Met elkaar op zoek, punten verdienen en samen streven naar een aantrekkelijk doel. Tijdens de rit helpen we elkaar met overstappen, het vinden van de juiste perrons et cetera… Komen we er niet uit? Dan raadplegen we de conducteur of reisplanner, zodat we uiteindelijk ons reisdoel bereiken. Met of zonder WiFi? Als je maar op tijd je ‘mobile devicespauze’ houdt.

Jos

Ps: Jaaah Angry Birds! Blijft leuk! Het is uitdagend om met zo min mogelijk vogels de varkentjes te ‘wassen’. Wordfeud speelde ik, omdat ik graag met woorden speel. Daar ben ik bekwaam in en kan ik dus veel punten mee scoren én anderen overtroeven. Ik ben er echter mee gestopt omdat ik me stoorde aan de foutmeldingen die ik steeds kreeg van het spel. Zie je hoe belangrijk een soepele omgeving is. Heb jij nog andere tips waar ik me mee kan vermaken tijdens mijn treinreizen?

Meer impact met je Leeroplossing?

Wij adviseren je geheel vrijblijvend.

Ster Hutten | UP learning
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf up-to-date

Met onze nieuwsbrief brengen we je 4-6x per jaar op de hoogte van trends, ontwikkelingen en gratis workshops over (online) leren.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.