Hoe belangrijk de taak van de buddy is, las je in het blog ‘De Buddy: Eerste Hulp Bij Onboarding’. In het blog ‘Zo vind je de ideale Onboarding Buddy’ gaven we je tips over hoe je buddy’s werft om nieuwe medewerkers te begeleiden bij hun inwerkperiode. En dan is het je gelukt. Je hebt de buddy’s gevonden. Tijd om ze voor te bereiden op hun belangrijke taak. Hoe doe je dat?
Voor je het weet ben je buddy trainingsdagen aan het organiseren
De kerntaak van een buddy is niet het zijn van een buddy. Er is nog ander werk te doen. Toch is het handig voor de buddy om te weten wat van hem of haar wordt verwacht. Dat die signalen oppikt wanneer het minder goed gaat met de nieuwkomer. Dan weet wat te doen en het juiste gesprek kan voeren. Maar pas op. Als je niet oplet, groeit het lijstje met wat een buddy moet weten, kennen en kunnen tot in de hemel. En voor je het weet ben je een complete blended buddy opleiding aan het ontwikkelen, inclusief trainingsdagen, e-Learning modules en te verdienen buddy Badges. Wie dat niet wil? De buddy. En jijzelf natuurlijk.
Stukje bij beetje
Als Learning Professional zorg jij dat de buddy steeds dat beetje informatie krijgt dat hij of zij direct in de praktijk kan toepassen. Gefaseerd. In kleine ‘learning chunks’, ook wel ‘micro learnings’ genoemd. Denk bijvoorbeeld aan:
- Een checklist voor de eerste dag; rondleiding, koffiezetapparaat, kennismaking met collega’s, samen lunchen.
- Een gespreksleidraad voor de eerste gesprekken.
- Een Infographic met een stappenplan om de nieuwe medewerker steeds meer zelfstandig zijn of haar werk uit te laten voeren. Eventueel met tips en tricks van andere buddy’s in Augmented Reality.
Aandacht doet groeien
Zo. De eerste weken zitten erop. De nieuwkomer weet steeds beter de weg en is zelfs al productiever dan iedereen dacht. Nu niet verslappen! Slim houd jij de buddy bij de les en stuurt regelmatig notificaties. Vanzelfsprekend heb je dat handig ingeregeld, bijvoorbeeld geautomatiseerd vanuit je Leerplatform. Zo stuur je tips om een goed gesprek te voeren, krijgt de buddy een notificatie als de nieuweling een training heeft gepland of er aan deelgenomen. De aandacht die je geeft, betaalt zich dubbel en dwars terug. Ook laat je buddy’s hun ervaringen met elkaar uitwisselen. Je enthousiasmeert en zorgt voor continue verbetering.
Kom maar op met die feedback
Nieuwe medewerkers die een onvergetelijk Onboarding Programma volgden. Dat zijn je ambassadeurs. Geef hen, net als de buddy’s, de ruimte en het vertrouwen om feedback te geven. Ook dat hoort bij een lerende organisatie en is van grote waarde. Om de Onboarding verbeteren én om te laten zien dat het geven van feedback gewaardeerd wordt in jouw organisatie.
De fakkeloverdracht
Hoe langer de nieuwe medewerker aan boord is, hoe minder begeleiding er van de buddy nodig is. Maar er valt zeker nog wat te halen. Nieuwe buddy’s! De ‘niet-meer-zo-nieuwe-medewerkers’ zijn hiervoor de perfecte kandidaten. Zij zijn lekker aan het werk, kennen de organisatie goed en weten nog wat het is om een ‘newbee’ te zijn. Zo maak je je volgende zoektocht naar buddy’s een stuk eenvoudiger. Slim gedaan!
Bezorg je nieuwe collega een onvergetelijke ervaring
Hulp nodig bij een warme Pre- en onboarding? Maak kennis met de ‘mobile first’ interacties, mobile first en zonder drempels.