Hoe HR het virus voor kennisdeling verspreidt: 5 tips

Leren en kennisdeling met user generated video en via een eigen ‘corporate’ videoplatform. HR en L&D ontdekken hoe. Ster Hutten geeft 5 tips over wat zij kunnen leren van ‘viral video’s’. Haar neefje Kasper is al begonnen…

“Mijn eerste vlog staat op Youtube”, kondigt mijn neefje van 8 tijdens de jaarlijkse familie barbecue aan. Iedereen haalt direct zijn telefoon tevoorschijn om zijn eerste filmpje te bekijken. Verbaasd constateren we dat hij in minder dan 24 uur al 23 views heeft. Niet slecht, vinden we. Een week later post hij zijn tweede vlog met als onderwerp: wat hij gedaan en geleerd heeft bij zijn bezoek aan het Valkhof museum. Niet alleen ben ik onder de indruk van het enthousiasme en lef waarmee hij voor de camera staat, ook vind ik het inspirerend om te zien hoe hij met zijn 8 jaar zonder schroom zijn net opgedane kennis via video deelt.

Connection, Community, Creation en Curation

Met zijn vlog zet mijn neefje zijn eerste stappen richting de attitude die kenmerkend is voor Generatie C. Gen C staat niet zo zeer voor een leeftijdsgroep, maar voor een mindset.
Een aantal kenmerken van de Gen C is dat ze bijna altijd ‘connected’ en trendsettend zijn. Daarnaast deelt meer dan de helft1 zelf foto’s en video’s via social networks. Gen C vindt tot slot authenticiteit en relevantie essentieel. In 2020 maakt Gen C 40% uit van de populatie in de US, Europa en de BRIC landen. Gezien de kenmerken een interessante speler voor HR als het gaat om kennisdeling binnen de organisatie. Aan HR de uitdaging hierop in te spelen.

Wat valt er te leren van viral video’s?

Voor generatie C is video een belangrijk en onmisbaar medium. En laten we eerlijk zijn, niet alleen voor deze generatie. We leven tegenwoordig in een wereld waarin iedere minuut, 2 dagen aan videomateriaal online wordt gezet. In 2016 streamen grote organisaties naar verwachting meer dan 16 uur video per werknemer per maand2. De meeste via een eigen videoplatform. Hoe interessant is het dan om te weten waarom de ene video aanslaat en de andere niet? Wat maakt het verschil? Wat zorgt er voor dat de ene video amper bekeken wordt en de andere de hele wereld over gaat? En hoe kan HR deze kennis inzetten?

Hoe ‘besmet’ HR de organisatie met kennis?

We spreken over een video die ‘viral’ gaat als de video een ‘ontvankelijk’ individu bereikt en dit individu als het ware ‘besmet’ wordt. Zolang iedereen die ‘besmet raakt’, met minimaal twee anderen de video deelt zal het aantal kijkers exponentieel groeien. Maar welke factoren spelen hierbij een rol?

1. Timing

Alles start met timing… Uit verschillende onderzoeken3 blijkt dat de dag waarop een video online wordt gezet veel verschil maakt. We delen het meeste met elkaar op woensdag, donderdag en vrijdag. Als HR besluit via video de uitrol van een Awareness programma te ondersteunen, is het dus handig hier rekening mee te houden. Zodra de video online gaat, is het belangrijk dat die in de eerste twee dagen zo veel mogelijk gedeeld wordt; des te meer ‘shares’ in de eerste twee dagen, des te hoger de ‘viral’ piek en het totale aantal shares.

2. Supersharers

Inzicht in de ‘supersharers’ binnen je organisatie, is key. Bijna 18% van de internetgebruikers deelt namelijk minimaal één keer per week een video met anderen en zo’n 9% deelt dagelijks video’s. Als je deze supersharers weet te bereiken, stijgt het aantal views exponentieel en verspreidt de kennis zich razendsnel.

3. Motivatie

Maar je wilt niet alleen weten wie je supersharers zijn, maar ook wat hun drijfveren zijn om te delen. Sommigen zijn alleen nieuwsgierig naar de mening van collega’s, anderen willen vooral de eerste zijn om kennis te delen. Als je als HR weet wat je medewerkers motiveert, kun je hier beter op inspelen.

4. Het belang van emotie

Video’s die een emotionele reactie oproepen, worden vaker gedeeld. Een essentiële factor dus. Velen denken dat humor het delen stimuleert. De valkuil is echter dat humor cultureel sensitief is en ook verkeerd kan vallen. Het is daarom beter om de focus te verleggen naar a) meerdere emoties tegelijk en b) emoties die gegarandeerd een positieve werking hebben, zoals verrassing en tevredenheid.

5. Community of participation

Tot slot benadrukt Kevin Allocca, Trend manager bij Youtube, het belang van community vorming. Als je in een community je video’s kunt delen met anderen die dezelfde interesses hebben, maar ook elkaar kunt aanvullen en uitdagen, dan voedt dit het creatieve proces. Doordat mensen deel gaan nemen aan het proces neemt de betrokkenheid en de kans op een viral video toe. HR kan dit ondersteunen door het faciliteren van video communities.

Al met al zijn er aardig wat factoren waar HR invloed op kan uitoefenen om kennisdeling via video binnen de organisatie te bevorderen. De allereerste vlog post van mijn neefje staat overigens na drie weken op 48 views. Sprake van een viral video is er dus nog niet, maar wat niet is, kan nog komen. De juiste mindset is in ieder geval aanwezig.

En mocht je nieuwsgierig zijn geworden, in zijn derde vlog legt hij uit hoe je Minion cakejes bakt. Ergens in het filmpje was in ieder geval sprake van de emotie ‘verrassing’…
https://youtu.be/VJqzIs4vvtk

Weten wanneer en hoe je user generated video in kunt zetten voor leren en kennisdeling? Vraag het aan Ster!

Bronnen:

1 GfK- MRI, Spring 2012
2 Gartner – “Predicts 2012: Plan for Cloud, Mobility and ‘Big Content’ in Your ECM Strategy”
3 Marketing technologie bedrijf Unruly

Meer impact met je Leeroplossing?

Wij adviseren je geheel vrijblijvend.

Ster Hutten | UP learning
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf up-to-date

Met onze nieuwsbrief brengen we je 4-6x per jaar op de hoogte van trends, ontwikkelingen en gratis workshops over (online) leren.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.