Immersive Learning – Virtual Reality tools

Mixed reality in de operatiekamer

Met Immersive Learning stuur je de ervaringen die lerenden ‘virtueel’ opdoen. Daniel Fanego (UNIT040) en Martin van den Broek (UP learning) bloggen over de toegevoegde waarde voor leren. (Blog 2)

In onze vorige blog bespraken we de komst van een nieuwe manier van leren: Immersive Learning. Gestuwd door technologische ontwikkelingen ontstaan er mogelijkheden om naast informatiegericht ook ervaringsgericht te leren. Dit wordt mogelijk door het creëren van een virtuele beleving: een wereld die niet echt bestaat, ervaar je alsof het werkelijk gebeurt. Ervaringsgericht leren zorgt voor een hoge mate van engagement, waardoor deze technologische ontwikkeling zeer interessant is voor educatieve toepassingen.

In deze blog maak je kennis met drie voorstaande Virtual Reality tools (VR-tools), zijnde:

  • Occulus Rift van Facebook
  • Gear Rft van Samsung
  • Hololens van Microsoft

Straaljagerpiloot worden? Bekijk alvast je einddoel met een 360 graden video.

Virtual Reality is geen nieuwe techniek. Zoals we in de vorige blog al vermeldden, vinden de VR-tools met name steun in de gaming industrie. Dit zie je in één oogopslag aan de beschikbare applicaties: in dit stadium vind je met name apps voor recreatieve spelletjes. Er is vooralsnog weinig ontwikkeld voor zakelijke toepassingen, noch educatieve doeleinden. Maar we zijn er van overtuigd dat dit snel verandert. Een nieuwe ontwikkeling die daarbij helpt is de zogenaamde 360 graden video. Wil je eens beleven wat een straaljagerpiloot ziet vanuit zijn cockpit? Bekijk dan maar eens deze video. Als je het bekijkt vanaf je smartphone dan kun je met je vinger swipen om de invalshoek te wijzigen. Bekijk je het op een PC, gebruik dan de navigator links bovenin om te wisselen van invalshoek. Ook zijn er al video’s die je kunt bekijken in 360 graden op YouTube door zelf met je smartphone rond te draaien. Dat geeft al een eerste Virtual Reality beleving!

Interactive360, de mix tussen video en virtual reality

VR 07 HologramInteractieve 360 video gaat niet alleen om het wijzigen van de invalshoek. Het wordt juist meer interactief als je over de gefilmde laag een extra, virtuele laag aanbrengt. Zo ontstaat een mix tussen video en virtual reality die luistert naar de naam interactive360. Het is bijvoorbeeld mogelijk om zones of gebeurtenissen in de 360 graden video te markeren. Als je hier enkele seconden naar kijkt vanuit je VR-bril, verschijnen er keuzemenu’s of pop-up schermpjes met extra informatie of nieuwe video’s in beeld. Wanneer je als kijker of gebruiker hierop klikt, breng je een unieke interactie tot stand.
De mogelijkheden voor marketing, instructie, gaming en educatie zijn onbeperkt als je door een gefilmde werkelijkheid loopt en door de ogen van een ander naar zijn realiteit kunt kijken. Klinkt mooi? Iets voor de techies? Een paar “Amerikanen op leeftijd” met de nodige scepsis mochten het eens uitproberen. Benieuwd naar wat zij voelden tijdens een VR-ervaring en wat zij denken over deze technologie? Kijk maar eens naar hun reactie!

Grote spelers met gevarieerde oplossingen

Omdat we nog aan de vooravond staan van de grote doorbraak, zijn de zakelijks apps nog beperkt en kunnen we hier nog geen vergelijk maken. Wel zien we welke technologische afwegingen de verschillende leveranciers maken bij hun VR-producten. Ze vormen een eerste beeld van de criteria die van belang zijn bij aanschaf.

OCCULUS RIFT VAN FACEBOOK

Naam & leverancier:

Occulus Rift van Facebook

Korte omschrijving:

Qua naam is dit in de VR-markt de bekendste tool. Het is enkele jaren geleden voor een enorm bedrag gekocht door Facebook.

Kenmerken:

De Occulus Rift kan alles wat andere brillen ook kunnen (zie ook onze vorige blog). Een extra toevoeging die Facebook onlangs introduceerde, de Occulus Touch, is het vermelden waard. Met deze controller wordt de virtuele wereld interactief gemaakt. De bril zelf wordt gekoppeld aan de PC (of een Xbox controller), wat zowel een voordeel is, als ook een nadeel: doordat je verbonden bent met een PC kun je een grote rekenkracht benutten, groter dan een mobiele content drager, zoals een smartphone. Maar doordat je direct verbonden bent met de PC door middel van kabels, zit je als gebruiker vast en ben je dus niet mobiel.

Focus:

Facebook zal zich met name gaan richten op de consumentenmarkt en specifiek op de gaming, althans dat is de verwachting. Dit sluit de zakelijke markt niet uit, immers met serious gaming kunnen ook vaardigheidstrainingen zakelijk ingezet worden.

Prijs:

Tussen de 300-400 euro.

Educatieve toepassingsgebieden:

Een grote variëteit is mogelijk. Het is goed mogelijk om middels een headset leerinstructies te krijgen, deze via de Occulus Touch op te volgen en het resultaat simultaan in de bril te aanschouwen.

GEAR VR VAN SAMSUNG

Naam & leverancier:

Gear VR van Samsung

Korte omschrijving:

De grootste speler op de VR markt is zonder enige twijfel Samsung. Met de Gear VR timmert Samsung hard aan de weg om dit platform bij het grote publiek te brengen.

Kenmerken:

Ook Samsung heeft gekeken naar extra rekenkracht én naar mobiliteit. De oplossing die zij gekozen hebben is een combinatie van een bril en een smartphone. Wel voldoende rekenkracht, maar dus geen kabels. Maar er zit een addertje onder het gras. De relatief voordelige bril werkt vooralsnog alleen met de Galaxy Note 4 of een Galaxy 6 (voor een extra € 700). Dit is uiteraard een smartphone van Samsung en daarmee een lock-in situatie, tenzij je deze smartphone al in je bezit hebt, want dan heb je relatief voordelig een uitermate geschikte VR-oplossing gevonden.

Je klikt de smartphone voor de twee lenzen van je bril. Doordat de smartphone het beeld gesplitst aanbiedt, naar elke lens een eigen beeld, wordt een 3D virtuele wereld gecreëerd. Overigens maakt de bril gebruik van dezelfde techniek als de Oculus Rift.

De content kan worden bediend middels het focussen van je blik op een bepaalde marker, maar kan ook worden bediend met de touchpad aan de zijkant van de bril. Voor de Samsung Gear VR bestaan al verschillende ontwikkelplatformen alsmede een grote database aan bestaande apps en toepassingen.

Focus:

De Gear VR doet exact hetzelfde als de Google Cardboard deed vorig jaar, maar verpakt het in een mooi en comfortabel geheel met een eigen Oculus Store, dankzij de samenwerking met Oculus. Het resultaat mag er zijn, maar voorlopig gaat het vooral om ervaringen en missen we de killer app waarvoor je uren de Gear VR op je neus zou willen zetten. Die zal er ongetwijfeld wel komen, omdat de technologie nog maar in de kinderschoenen staat en de ontwikkelaars nog volop bezig zijn met frisse nieuwe ideeën uit te werken. Gezien de totaaloplossing en de buitengewoon scherpe prijs (voor de bril althans), is het duidelijk dat Samsung een groot marktaandeel wenst te verwerven. Particulier of zakelijk: beiden zijn heel goed mogelijk, net zoals de Oculus Rift. Belangrijk verschil is dat de Gear VR veel meer vrijheid biedt in mobiliteit en daarmee nieuwe mogelijkheden biedt qua gebruik.

Prijs:

Met de jongste prijsverlaging van € 199,- naar € 99,- (voor de bril alleen) is hoogwaardige VR nu voor iedereen te bereiken.

Educatieve toepassingsgebieden:

Samsung is uitermate geschikt voor virtuele training aan machines, productiestraten of training op het gebied van gevarensimulatie, arbo-doeleinden of het inzichtelijk maken van ingewikkelde processen. Vanwege de mobiliteit en de rekenkracht is het in potentie een krachtige VR oplossing.

HOLOLENS VAN MICROSOFT

Naam & leverancier:

Hololens van Microsoft

Korte omschrijving:

Wordt unaniem gezien als een van de meest spannende technologieën van de laatste jaren. Grote kracht is dat het de werkelijke wereld vereenzelvigd met de virtuele wereld. Deze zogenaamde ‘mixed reality’ wordt gecreëerd middels hologrammen die in het gezichtsveld van de brildrager worden geprojecteerd.

Kenmerken:

Grote kracht van de Hololens is dat er een ingebouwde processor meegeleverd wordt, waardoor je niet meer afhankelijk bent van telefoons of externe computers. Met verschillende camera’s en sensoren worden zaken als zicht, evenwicht, diepte en beweging verwerkt, waardoor de beleving optimaal is. De Hololens is daarnaast te besturen middels diverse kanalen: spraak, hoofd en hand. Op deze manier zijn de projecties 3-dimensionaal te benaderen.

Focus:

Microsoft wil met de Hololens eveneens een breed publiek aanspreken. Er wordt dan ook ingezet op afzet in zowel de particuliere als de zakelijke markt. Veel techwatchers voorspellen dat de Hololens over niet al te lange tijd de huidige vorm van de PC zal gaan vervangen.

Prijs:

De exacte retailprijs is nog niet bekend gemaakt, maar de Hololens zal zeker niet de meest voordelige oplossing zijn op VR gebied.

Educatieve toepassingsgebieden:

De mogelijkheden zijn ook hier bijna eindeloos. Denk aan een architect die besluiten kan nemen in een bouwproject met een hogere betrouwbaarheid. Een arts-assistent kan lichaamsdelen individueel bestuderen, als ook in samenhang met elkaar. Maar ook personeel dat aan de productielijn staat kan middels de Hololens in een gesimuleerde omgeving worden getraind, wat flink bespaart op de inwerkperiode.

Ter illustratie hierbij nog een interessant filmpje.

Samenvattend

Het belangrijkste onderscheid op dit moment is de manier waarop aanbieders gebruikmaken van de hoeveelheid rekenkracht die nodig is. Samsung levert een relatief voordelige oplossing, maar geeft een lock-in qua smartphone. Facebook pakt de rekencapaciteit van de PC erbij waardoor je wel extra capaciteit krijgt, maar je bent vervolgens via allerlei kabels fysiek beperkt. De grote belofte lijkt de Hololens van Microsoft. Deze combineert de virtuele en werkelijke wereld en levert de rekencapaciteit vanuit de bril. We zijn heel benieuwd hoe deze geavanceerde en mobiele techniek tot uitdrukking gebracht wordt in prijs als het op de markt verschijnt. Dat die beleving in de virtuele wereld spectaculair wordt, dat is zeker!

Meer impact met je Leeroplossing?

Wij adviseren je geheel vrijblijvend.

Ster Hutten | UP learning
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf up-to-date

Met onze nieuwsbrief brengen we je 4-6x per jaar op de hoogte van trends, ontwikkelingen en gratis workshops over (online) leren.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.