Self-directed learning in de praktijk

Het tuinhuis dat door ‘self-directed learning’ tot stand kwam.

In dit blog vertelt Jeroen Oude Egbrink over zijn persoonlijke manier van ‘self-directed learning’. Hoe bouw je met twee linkerhanden een tuinhuis?

In het voorjaar kwamen mijn vrouw en ik op het idee om onze tuin, die al 10 jaar op dezelfde wijze is ingericht, een facelift te geven.

Een overkapping moest er komen! Zo eentje waardoor je in deze nazomertijd, ondanks dat het al wat frisser wordt, toch nog maar mooi buiten kunt zitten. De loungebank was al snel gekocht, maar de offerte van de aannemer die het geheel moest bouwen, viel toch veel hoger uit dan ons budget toeliet. “Is zelf bouwen geen optie?”, vroeg mijn vrouw op een zwoele zomeravond waar je nog geen overkapping nodig had.

Ik verslikte me bijkans in mijn barbecueworstje en vroeg of ze niet te veel gedronken had. Met mijn twee linkerhanden en NUL ervaring in het bouwen van overkappingen zag ik allerlei rampscenario’s al voor me. Aan de andere kant, was er een alternatief?

De video’s van YouTube leerden me veel

Via internet was het hout snel besteld en geleverd en lag het me op onze oprit elke ochtend smachtend aan te kijken wanneer ze eens in behandeling zou worden genomen. Maar goed, eerst moest de fundering gelegd worden. Na het bekijken van talloze filmpjes op YouTube over funderingen ging ik aan het werk. Aan het einde van de dag waren er 8 prachtige betonpoeren gefundeerd. Gelukkig moest het beton een week drogen en kon ik me in die week voorbereiden op fase twee: het dak. Met behulp van de gebruiksaanwijzing op papier en goedbedoelde aanwijzingen van buurmannen en zwagers, zat na week twee het dak erop. We konden in ieder geval droog zitten. Na vier weken staat er een pracht van een overkapping die in geen enkele tuinwinkelbrochure zou misstaan.

Waarom de noodzaak om zelfsturend te leren voor veel organisaties groot is

Toch gek dat we in onze vrije tijd heel makkelijk zelfsturend zijn geworden in ons leerproces, terwijl we binnen onze organisaties vaak nog steeds denken aan een gedegen opleiding als beste oplossing op iedere leervraag. En dat terwijl de uitdagingen en de noodzaak om snel te leren in organisaties groot zijn, doordat:

de lifecycle van te leveren producten en diensten vaak vele malen korter is dan voorheen;
kennis weliswaar overal aanwezig is, maar de uitdagingen waar we voor staan steeds complexer worden;
de medewerker van vandaag in staat moet zijn het probleem van morgen te voorspellen;
organisaties adequaat moeten kunnen reageren op interne en externe veranderingen.
Om deze uitdagingen het hoofd te kunnen bieden, ontstaat er binnen organisaties behoefte aan medewerkers die in staat zijn zichzelf te ontwikkelen, die zelf hun leerdoelen kunnen vaststellen maar die ook in staat zijn om zelf de regie over het leerproces te nemen.

Hoe ontstaat een lerende organisatie?

Organisaties moeten faciliteren en er voor zorgen dat de randvoorwaarden die zelfsturend leren bevorderen goed zijn ingevuld. Als een organisatie in staat is om zijn medewerkers te faciliteren in het zelfsturend leren, ontstaat er een lerende organisatie die in staat is voorop te blijven lopen ten opzichte van zijn concurrenten. Met medewerkers die in staat zijn om multidisciplinair samen te werken en wordt er optimaal gebruik gemaakt van aanwezige kennis en vaardigheden om te komen tot een continu proces van kennisdeling.

Mijn volgende uitdaging wordt het aanleggen van de verlichting!!!

Auteur: Jeroen Oude-Egbrink

Meer impact met je Leeroplossing?

Wij adviseren je geheel vrijblijvend.

Ster Hutten | UP learning
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf up-to-date

Met onze nieuwsbrief brengen we je 4-6x per jaar op de hoogte van trends, ontwikkelingen en gratis workshops over (online) leren.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.