Varkentjes wassen – deel II

Nog even over die varkentjes… Weet u nog: leerinterventies die inhoudelijk niet deugen, doen dat ook niet nadat ze zijn ‘opgeleukt’.

Je hebt ze vast wel eens voorbij zien komen: verzoeken van Facebook vrienden om ze een digitale emmer voer te doneren voor hun Farmville varkentjes. Of om te delen in de feestvreugde van een goede oogst. Geen kip die daarin trapt zou je denken… En toch doen de cijfers anders vermoeden. Schattingen wijzen uit dat meer dan 1% van de wereldbevolking zich in een zwak moment aan Farmville heeft overgegeven. En daarmee is Farmville niet het enige vette varken in de stal. Games zijn hot.

We willen levels, leaderbords en badges in ons Corporate Learning Design!

Het is niet gek dat steeds meer organisaties een graantje van het succes van gaming mee willen pikken. Ook in de markt van corporate learning is gamification hot. Levels, leaderbords en badges willen we! Want dat is goed voor de motivatie en het leerplezier… Totdat je erachter komt dat het gewenste effect niet is bereikt. Gamification blijkt toch niet zo simpel als gedacht.

Geen setje tools die je als een gek laten leren

Gamification is meer dan punten, levels en leaderboards. Karl Kapp, instructional designer, definieert gamification als “a careful and considered application of game thinking to solving problems and encouraging learning, using all the elements of games that are appropriate.”
Hij heeft het dus niet over een setje van tools dat je aan je training toevoegt, zodat iedereen ineens als een gek aan het leren slaat. Kapp heeft het over een manier van denken. De lerende is het middelpunt als een actieve speler die gedreven wordt door motivatie.

Urenlang gamen, maar niet 3 minuten stilzitten in de klas

Game designers spreken de motivatie van mensen aan en weten de aandacht vast te houden. Daarom kan een kind, uit vrije wil, urenlang geboeid gamen. Maar waarom zit datzelfde kind, zelfs met een beloningssysteem, nog geen 3 minuten stil op zijn stoel in de klas? Het antwoord is eenvoudig. Gamen is leuk, school niet. Of iets minder zwart-wit: games weet de intrinsieke motivatie te prikkelen.

De drie factoren voor succes

Even een crash course toegepaste psychologie. Volgens de Self Determination Theory (SDT) is intrinsieke motivatie grotendeels afhankelijk van drie belangrijke factoren. Je vindt ze in alle succesvolle games terug:

Competentie

Levels, statussen en uitdagende opdrachten die aansluiten bij het niveau van de speler om zo een bepaald doel te bereiken.

Autonomie

Zelf keuzes maken: rechtsaf of linksaf, eerst nog even oefenen of direct op de draak af?
Directe feedback: de draak dood of jij aan je eindje.
En een tweede poging als je bij nader inzien toch beter een andere keuze had gemaakt.

Verbondenheid

Competitie, leaderboards, maar ook het uitwisselen van informatie of ‘goods’ en andere manieren van samenwerken.

Was het maar zo simpel

Maar bekijken we dat lijstje eens goed, dan begint er toch iets te knagen. Want doen we dit niet al decennia lang in ons onderwijs en in onze trainingen? We toetsen en werken in niveaus. We doen aan groepswerk en geven onze studenten en medewerkers feedback, rapporten en diploma’s. En wat is er nu socialer: met z’n allen in de klas of in je eentje achter de playstation met je virtuele vrienden? Wat maakt dan dat games zo veel aantrekkingskracht hebben? Kijken we goed, dan zien we dat in games onderdelen veel sterker in balans zijn. Er is veel meer sprake van een geheel. Kapp beschrijft het treffend als de lijm die alle delen bij elkaar houdt. Het gaat om de totale beleving die een game sterk maakt. In leren ontbreekt dat nog vaak.

Gamification: de lippenstift op ons varkentje?

Gamification is hot en trendy. Is gamification de zoveelste trend die overwaait? De term waarschijnlijk wel. Laten wij ons best doen om de sterktes vast te houden. Niet om van alles een game te maken. Maar wel om onze lessen te trekken. De losse onderdelen zijn niet meer dan lippenstift op ons varkentje. Kijken we verder, dan zetten we de lerende centraal als iemand die behoefte heeft aan competentie, autonomie en verbondenheid. Als we van daaruit een leerervaring creëren, komen we in het volgende level.

Meer impact met je Leeroplossing?

Wij adviseren je geheel vrijblijvend.

Ster Hutten | UP learning
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf up-to-date

Met onze nieuwsbrief brengen we je 4-6x per jaar op de hoogte van trends, ontwikkelingen en gratis workshops over (online) leren.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.