Welkom in the London Jungle | Learning Technologies 2017

Twee dagen in het teken van Learning and Technology. Onderwerpen zoals Virtual Reality, Personal knowledge management en gedragsverandering konden niet missen. Te moeilijk om te kiezen welke sessies je ging bijwonen. Dan maar splitsen en hopen dat je achteraf zo veel mogelijk informatie van elkaar krijgt.

Door: Tanja Baars

Which jungle do you want to go to?

De liftbediende in het Olympia waar dit jaar de Learning Technologies Londen plaatsvond, waarschuwde mij al… “Which jungle do you want to go to? First floor?  Or Second?” Hij had gelijk. Aangezien ik voor de conferentie kwam, mocht ik naar de tweede vloer waar alle seminars plaatsvonden. De echte jungle was op de eerste verdieping waar je tussen de LMS-en het bos niet meer zag.

Hoe weet je welk LMS voor jouw organisatie het beste is?

Kansloze missie voor mijn gevoel. Ik zag de ene LMS na de andere met nog meer functionaliteit en prachtige features. Alles is mogelijk! Dat deed mij als doorgewinterde LMS-er toch even fronsen. Er is natuurlijk maar één vraag echt belangrijk: ‘Wat is jouw werkelijke leervraag?’ Bepaal dan waar je begint, wat de ‘stip op de horizon’ is. En start vanuit het principe ‘Think Big, start small…’  Kijk goed naar wat je echt gaat gebruiken en stel de lerende centraal. Het ligt allemaal voor de hand, maar door de brij aan mogelijkheden verliezen we dit soort basale uitgangspunten nog te vaak uit het oog.

User Experience, User Interface en VIDEO

Het belang van de User Experience en User Interface voor de leerbeleving en -ervaringen met het LMS waren zowel op de conferentie als op de beursvloer hét onderwerp van gesprek. Daarnaast waren vooral Video, interactieve Video, Augmented Reality en Virtual- Reality de onderwerpen op het seminar en de beursvloer. Een paar mooie voorbeelden van toepassingen hiervan gezien. Vooral di van het leger met VR, waarbij gevechtssituaties nagebootst worden, is zeer indrukwekkend. Het level van VR is daar op het hoogste niveau. En ook in de gaming industrie gaan de ontwikkelingen snel. Daar liggen de budgetten ook net weer even anders dan bij de gemiddelde L&D-afdeling.

Tijdens een seminar ontdekte ik hoe ver de techniek al is. Maar hoe gaan we met zijn allen de techniek toepasbaar maken voor het leren? Wat zijn de benodigde competenties in de toekomst als de robots werkzaamheden overnemen? Mmmmm iedereen heeft zo zijn of haar mening. Mooie vragen om goed over na te denken en daar een eigen mening en visie over te vormen. Kortom, genoeg “Food for thoughts”…..

Ik ga er mee verder en uiteraard houd ik je op de hoogte. Mocht je ongeduldig zijn, laat mij het weten!

Hier alvast een inspirerende video van Harold Jarche over Personal Knowledge Mastery via social learning, een van de sprekers tijdens LTL 2017.

Door: Sylvia Riemersma

Motivatie van medewerkers & privacy

De keynote speakers waren inspirerend en verfrissend. Weet jij hoe je zorgt dat je medewerkers langer in dienst blijven? Dat is niet alleen het salaris, ondanks dat deze toch op plaats 8 staat. Een goede balans tussen je leven en het werk staat op 3 en een goede relatie met je collega’s op 2. Waar medewerkers het meeste waarde aan hechten? Daar kom ik nog op terug.

Eerst meer over privacy

De eerste dag startte Timo de Jong over onder andere privacy. Hoe denkt de nieuwe generatie over privacy? De jongere generatie stelt privacy wel degelijk op prijs, maar tegelijkertijd willen ze alles weten en delen hiervoor makkelijk persoonlijke gegevens. Het is ideaal als een computer of Netflix weet wat jij interessant vindt, zodat je de volgende keer minder lang hoeft te zoeken. Dit zie je ook terug in organisaties. Kennis vinden die interessant is en waar je daadwerkelijk iets aan hebt: we willen Zelfsturend Leren! Learning & Development (L&D) vervult hierbij een belangrijke rol. Maar wat wordt die rol precies? En hoe krijg je volgens de nieuwste inzichten de mensen in je organisatie zo ver om te veranderen? Welke leermiddelen zijn hierbij handig? Ook hier zijn dat de meest gestelde vragen.

We hebben eindelijk een goede term gevonden voor mensen die in sociale kringen bezig zijn met hun telefoon in plaats van aandacht geven aan de personen in de omgeving: phubbing.

Dit is wat medewerkers willen

Ik waardeer de input van Timo maar ook van alle andere speakers. Dat is ook gelijk de nummer één waarom medewerkers in dienst blijven. Een blijk van waardering door je leidinggevende en collega’s hebben invloed op de werksfeer en daarmee ook hoe lang iemand in dienst wil blijven. Wil je jouw collega/medewerker ook niet kwijt? Spreek vooral je waardering uit voor zijn/haar werk! Zij zullen het waarderen!

Meer impact met je Leeroplossing?

Wij adviseren je geheel vrijblijvend.

Ster Hutten | UP learning
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf up-to-date

Met onze nieuwsbrief brengen we je 4-6x per jaar op de hoogte van trends, ontwikkelingen en gratis workshops over (online) leren.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.