Animaties

Als een beeld meer zegt dan 1000 woorden. Wat zegt een animatie dan?

Animaties | e-Learning | Leermiddelen | UP learning

Klanten

Wij werken voor, leren samen en groeien met 

Geanimeerd van boeien naar binden naar actie 

Animaties vergemakkelijken informatieoverdracht. Door de combinatie van beeld en geluid onthoud je de boodschap goed. Afhankelijk van je doel kan het een prima alternatief voor of aanvulling op een ander leermiddel zijn. Zo kun je met een ’teaser animatie’ iemand bijvoorbeeld prikkelen voor de volgende (leer)interventie waarna de boodschap beter landt. Dat is één van de voordelen, maar er zijn er meer.

Drie redenen om Animaties in te zetten bij je leerinterventie

  • Abstracte of complexe informatie. Dat kost ons brein veel energie. Met Animaties maak je het begrijpelijk en makkelijker te behappen. 
  • Ons brein verwerkt visuele informatie efficiënt en snel. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt daarnaast dat we beter onthouden als we iets zien én horen.
  • Ken je dat? Je leest en je gedachten dwalen af. Je leest het stukje opnieuw. En opnieuw. Met een Animatie blijf je beter bij de les. De beweging zorgt dat je alert blijft.
Welke soorten Animaties kennen we? 

Verschillende Animaties voor verschillende doelen

Elke dag zie je wel een animatie. Als reclame op tv of het internet bijvoorbeeld. Wat voor soort Animaties kun jij als Learning Professional inzetten?

 

De lerende herkent zichzelf in of stelt zelf zijn of haar favoriete personage samen. Doordat je jezelf hiermee identificeert, is je aandacht groot. Zet karakteranimaties in als:

  • je een persoonlijk gevoel of menselijke touch mee wilt geven
  • je een fysieke instructeur of trainer wilt vervangen door een herkenbaar karakter
  • je gebruik wilt maken van emoties met gezichtsuitdrukkingen en bewegingen
  • je incidenten uit het echte leven wilt laten zien

Denk aan je favoriete tekenfilm. Uitgesproken karakters zich in allerlei avonturen stortten. Pas je dit in je leerinterventie toe, dan maak je het leren weer een stuk leuker en boeiender. Zet deze stijl in als:

  • je een lastig onderwerp luchtig wilt brengen
  • de interactie tussen diverse figuren belangrijk is

Een bekende techniek waarbij je in een fysieke omgeving van elke kleine aanpassing een foto maakt en vervolgens alle foto’s aaneenrijgt. Zet stop-motion-in

  • een verhaal wilt vertellen met echte objecten
  • als je de bouw van een fysiek object stap voor stap wilt laten zien

Hierbij zie je de personages zwarte silhouetten. Zij staan dus in hoog contrast met de achtergrond. Gebruik ze bijvoorbeeld om:

  • een verhaal uit het verleden te vertellen
  • een boodschap extra op te laten vallen

Dit zijn hele vereenvoudigde tekeningen. Een mens bestaat bijvoorbeeld uit 5 strepen (lijf, 2 armen, 2 benen) en een bolletje als hoofd.

Om complexe onderwerpen eenvoudig uit te leggen, zijn bewegende grafische elementen een goed idee. Laat ze interacteren met elkaar. Voeg tekst en een voice-over toe voor extra toelichting.

Je ziet een wit vlak en een hand met potlood. De hand beweegt snel en je ziet de illustratie ontstaan. Begeleid door de tekenaar, een voice-over of een muziekje, ontvouwt het verhaal zich voor je. Als kijker kun je het verhaal geconcentreerd volgen.

In vaktermen ‘kinetische typografie’. Deze vorm wordt vaak ingezet als er wat meer tekst in de animatie voorkomt, bijvoorbeeld:

  • om een verhaal uit te leggen
  • om met opvallende lettertypes en beweging wat meer nadruk op de kernboodschap te leggen

Een screencast is een schermopname van een back-officesysteem, een app of website. Vaak kosteneffectief omdat je grote groepen kunt trainen zonder dat het een inhoudsdeskundige herhaaldelijk tijd kost.

Met een Infographic maak je complexe zaken of processen snel duidelijk. Met een subtiele animatie leg je de aandacht precies daar waar je die wil hebben.

Naast je personages heb je ook een achtergrond. Maar het blijft een plat beeld. Zet ze in als:

  • je geen afleiding wil bij het overbrengen van je boodschap
  • je alle vrijheid wil bij het stylen van je animatie
  • je een snelle uitlegvideo wil
  • als het budget beperkt is

Met een 3D animatie zuig je de kijker in een nieuwe wereld. Vooral bij complexe onderwerpen kan dit heel handig zijn. Bijvoorbeeld om:

  • veilig te trainen
  • een product of prototype te presenteren
  • een proces, structuur, of multidimensionaal concept uit te leggen

Zie ook Virtual en Augmented Reality.

In deze vorm neem je een video op, waarbij de personen in de video interacteren met animaties die achteraf aan de video worden toegevoegd

Animaties | e-Learning | Leermiddelen | UP learning

Veelgestelde vragen over Animaties

Animaties in een e-Learning maken de leerervaring boeiender en interactiever. Door de visualisatie van complexe concepten en het toevoegen van een voice-over of muziek, zal de cursist de leerstof beter onthouden.

 

Veelgebruikte animatietypes zijn 2D- en 3D-animaties, whiteboard-animaties, motion graphics en scenario-gebaseerde animaties (zoals cartoons, stop motion en live action).

Afhankelijk van je didactische doelstellingen en je budget kies je de best passende vorm.

In tegenstelling tot statische inhoud, trekken Animaties de aandacht en maken ze lastige onderwerpen begrijpelijk.

Verhoog de betrokkenheid bij online cursussen door:

  • ingewikkelde processen stap voor stap uit te leggen;
  • een verhaal te vertellen met een probleemstelling, hulpbron en oplossing;
  • emoties toe te voegen.

Animaties zijn bijzonder veelzijdig en kunnen daardoor op bijna elk onderwerp worden aangepast. Voor het uitleggen van abstracte concepten of complexe procedures zijn Animaties zeer geschikt.

Wordt er uit didactisch oogpunt gekozen om te werken met ‘echte’ beelden, ook dan kunnen Animaties nog een goede aanvulling zijn voor extra uitleg in je e-Learning. 

De kosten voor het ontwikkelen van een Animatie die als of in een e-Learning gebruikt kunnen worden zijn afhankelijk van:

  • complexiteit (zoals lineair of interactief)
  • lengte
  • kwaliteit (basic of rijk geïllustreerd)
  • volledig maatwerk of ‘stock’ beelden
  • stemacteurs en / of muziek
  • interactieve elementen

De effectiviteit van een Animatie kun je op diverse manieren meten zoals feedback van deelnemers en analyse van de leerresultaten.

Ook zou je statistieken op basis van tracking kunnen meten (indien ingebouwd). Denk het meten van de mate van interactie,  betrokkenheid en  voltooiingspercentages.

Complete animaties of bepaalde stukken of onderdelen (assets) kunnen je tijd en kosten besparen. Het is daarbij belangrijk te zorgen dat de animatie past bij de context en relevant blijft.

Vraag gerust. We adviseren je geheel vrijblijvend.

Op zoek naar maatwerk e-Learning of een Leerplatform? We adviseren je graag. Bel, mail of vul het formulier in.