Leer de emotie van je klant in goede banen leiden

Immersive Learning* is dé toekomst voor leren. Het wordt al een hele tijd geroepen. Maar in de praktijk blijkt het nog lastig om een goede virtuele leerervaring te ontwikkelen en toe te passen. Er zijn veel verschillende soorten en welke matcht nou het beste met het leerdoel dat je wilt bereiken? Ofwel, wanneer zet je Augmented Reality, Virtual Reality, 360° of 180° interactieve video in? In dit deel: Interactieve Video.

Zet 180° of 360° video om emotie over te brengen

In dit eerste blog in een reeks, kijken we eerst naar de kracht van 180° en 360° Interactieve Video. Benieuwd waarom 180° of 360°? Lees dan het blog van Thomas Meddens. Kleine spoiler, voor veel leerdoeleinden is 180° video het handigst. Maar ongeacht welke van de twee je wilt gebruiken, beide zorgen voor ‘immersie’* en zijn uitermate geschikt om de emotie van een situatie over te dragen. Dit is dan ook waar deze vorm van Immersive Learning in uitblinkt: emotie.

Video maakt het makkelijk mensen in hun omgeving te filmen. Dit gaat verder dan enkel een beeld met geluid. Je legt ook het gevoel van de omgeving en situatie vast. Door de manier waarop 180° en 360° video wordt bekeken, ervaart de gebruiker de beelden op een erg realistische manier. Bijvoorbeeld een boze klant in de supermarkt.

* Immersie: letterlijk betekent het ‘onderdompeling’. Het wordt vaak gebruikt in de context van een artificiële omgeving of virtuele realiteit, waarin de gebruiker in een real time-realiteit wordt gedompeld. Bron: https://www.encyclo.nl/begrip/Immersie 

Wat zeg je tegen een boze klant?

Je bent de vakken aan het vullen en een boze klant komt net iets te dicht naast je staan en begint lastige vragen te stellen. Hoe ga je daar mee om? Je moet dan wel rustig blijven en ter plekke bedenken hoe je reageert. Met gewone video ervaar je deze situatie niet zoals het echt in de winkel zou zijn. Een 180° of 360° Interactieve Video is daarentegen goed vergelijkbaar met de praktijk. Zelf ervaren? Bekijk dan de video.

Dit is een kort voorbeeld uit een Immersive Learning Klantgerichtheid. Je ziet één situatie. Hoe reageer jij op de klant en de klant op jouw reactie? Wat gebeurt er als je een andere reactie kiest? Bekijk voor een levensechte beleving de video via een VR-bril of met je smartphone en een cardboard. Heb je die niet bij de hand, de video werkt ook gewoon in je browser.

Meer impact met je Leeroplossing?

Wij adviseren je geheel vrijblijvend.

Ster Hutten | UP learning
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf up-to-date

Met onze nieuwsbrief brengen we je 4-6x per jaar op de hoogte van trends, ontwikkelingen en gratis workshops over (online) leren.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.