Waar blijft de virtuele vlucht naar Planet Learning?

Kun jij je al voorstellen dat je in een virtuele wereld iemand aan het reanimeren bent? Of leert hoe een van de nieuwste machines werkt, terwijl deze nog niet eens in de fabriek staat?

Hoewel deze VR-toepassingen voor leren ontzettend geschikt lijken, vinden ze nog niet plaats op grote schaal. Je zou verwachten dat bij de introductie in 2015 van VR-technologie op de consumentenmarkt, het aanbod van virtuele trainingen in een stroomversnelling zou komen. Hoe kan het dat, ondanks het feit dat je al een VR-bril gratis kunt ontvangen bij aankoop van een nieuwe smartphone, dit nog niet het geval is? Wat moet er gebeuren om Nederland virtueel aan het leren te krijgen?

Passagier of piloot?

Langzaam aan hebben veel mensen al eens kennis gemaakt met de virtuele wereld. Vaak hebben ze dan één van de vele Rollercoaster filmpjes gezien, of in de cockpit van een straaljager gezeten. Ook wordt VR nu vaak gebruikt als marketing gimmick om producten in 360 graden te kunnen tonen met meegeleverde cardboard bril, bedrukt met bedrijfslogo. Of wordt het nieuwe bedrijfspand alvast in VR getoond en kun je er al even doorheen lopen. Op deze manier wordt de virtuele wereld naar het grote publiek gebracht! Voor leren missen deze toepassingen echter nog een essentieel onderdeel: de interactie! Daarmee wordt de beleving compleet, omdat de lerende wordt aangezet tot actie. En eigenlijk weten we vanuit eigen ervaring allemaal dat je vaak pas iets onder de knie krijgt, wanneer je het daadwerkelijk gaat doen, toch?!

Dus om waardevolle leertoepassingen te maken, is interactie nodig. Leuk om te weten, denk je nu misschien, maar er is natuurlijk meer om over na te denken wil je aan de slag gaan met immersive learning. Wellicht komen de volgende tips dan goed van pas, om het virtuele leren op gang te krijgen en wie weet gaan jij of jouw collega’s bij een volgende training daadwerkelijk virtuele levens redden!

#IMMERSIVE tip 1: Meerwaarde door interactie

Start met DE vraag: wanneer heeft de inzet van immersive learning meerwaarde? Voordat je direct naar de winkel rent om een VR-bril (of nieuwe smartphone) aan te schaffen, is het van belang even stil te staan bij deze vraag. Zo kan het werken met een nieuw computersysteem nog steeds beter geleerd worden via een schermtraining.

Houd je trainingsaanbod onder de loep, neem de immersive optie mee bij het design van een nieuwe training of een training die hard aan een update toe is. Maar vergeet niet dat ook een belangrijke bedrijfsdoelstelling die aandacht vraagt kanshebber kan zijn.

Bij UP hanteren we de volgende vuistregel: Immersive Learning heeft meerwaarde wanneer bekwaamheid en/of gewenst gedrag op het hoogste niveau wordt bereikt door een oefensituatie die heel nauw aansluit op de praktijk.

#IMMERSIVE tip 2: Zoek & vind de juiste match

Virtual Reality, Augmented Reality, 3D, Mixed Reality, (interactieve) 360°, de termen vliegen ons om de oren. Al deze toepassingen vallen onder de categorie ‘Immersive Learning’, maar soms zien we door de bomen het bos niet meer. Het is eigenlijk net de jungle van alle LMS’en (learning management systemen) en tegenwoordig ook LRS’en (Learning Record Stores). Daarin selecteer je ook de variant die het meeste aansluit op jouw wensen. Dat maakt de ene niet zozeer beter dan de ander, maar wel meer geschikt. Het voorbeeld van de nieuwe machine uit de intro van dit blog, kan perfect digitaal worden nagebootst met VR of 3D. Wil je weten hoe het met een automotor zit onder de motorkap, dan kan Augmented Reality een mooie uitkomst bieden. Zie dit voorbeeld van e-Learning met Augmented Reality voor Nissan.

Omdat we bij UP oneindig veel kansen zien voor spetterende virtuele trainingen, hebben we een speciaal team aan het werk gezet om de bovenstaande vragen te beantwoorden. Dit #UPIMMERSIVE-team denkt na over welke VR-variant voor welke toepassing het meest geschikt is. Gebruiken we 360° video als uitgangspunt, ontwerpen we zelf een virtuele wereld (Computer Generated)? Of creëren we direct interactie met de 360° video/foto of leggen we nog een virtuele laag over de werkelijkheid heen?

#IMMERSIVE tip 3: Doelstellingen bepalen de techniek

Okay, eerder heb ik gezegd dat interactie nodig is. Hoe wil je dan vervolgens dat lerenden gaan interacteren met de virtuele omgeving? Via een PC of smartphone, of met een VR-bril? En als je een VR-bril gebruikt, voor welk platform ga je dan de training ontwikkelen en hoe maak je de content interactief? Door hoofdknikken, oogsturing, stemsturing of losse controller? De low budget oplossing is massaal (goedkope) VR-brillen uit te rollen die door iedereen in je organisatie gebruikt kunnen worden. Bij het uitserveren van de virtuele content is vaak een belangrijk criterium de veiligheid. Onderzoek daarom goed of een platform zorgt voor  distributie achter een firewall.

Bij ‘normale’ online trainingen is de technische invulling van ondergeschikt belang omdat het gereedschap bekend en doorontwikkeld is. Bij Immersive Learning is dat nog allesbehalve het geval. Nadat de leerdoelstelling is bepaald, neem je besluiten over de te gebruiken techniek. Deze is van grote invloed op hoe het ontwerp en storyboard eruit gaan zien. Betrek in dit proces daarom meerdere stakeholders binnen de organisatie en breng techniek en learning samen.

Onderweg naar Planet Learning

Het #UPIMMERSIVE team is nu aan het experimenteren met interactieve 360° cases. Een gaaf avontuur waarvan we jou graag op de hoogte houden. So stay tuned!

Wil je daar meer over weten? Neem dan contact met ons op.

Geschreven door

Sander Giesselink

Learning Tips

Ontvang elke twee weken een tip. Al 1.435 HR en L&D professionals gingen je voor.

Delen

Vraag gerust. We adviseren je geheel vrijblijvend.

Op zoek naar maatwerk e-Learning of een Leerplatform? We adviseren je graag. Bel, mail of vul het formulier in.